Jag visste inte riktigt om jag skulle skapa tråden här eller i webbserver forumet men det fick bli här. Det skall räcka med att aktivera SMTP tjänsten på din IIS server... Ok, jag får väl ändra och testa med det istället för telias smtp server då. Jag har nu ändrat till 127.0.0.1 men samma problem. Mailen till min mail på skolan lägger sig i mappen queue men mailen till min telia.com kommer inte fram överhuvudtaget. Jag får också mail från postmaster@martin som också hamnar i queue mappen, läser man dem står det: Ok, låter fint. Men då måste jag väl skriva om hela koden? Det finns vissa orsakeer til latt dom gjort det... detta kanske låter kryptiskt men jag har flera vänner som fått sina linor snodda av hackers till just spamming... Jag har tankat Jmail nu och det finns ju till och med en funktion för massutskick av mail här. Jag förstår dock inte riktigt hur man skall göra, det finns en del exempel mm men det blir struligt när man vill skicka till många användare som finns lagrade i en databas. Äntligen!Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Nu är det så att jag har försökt göra ett mailscript som skall maila iväg ett nyhetsbrev till alla epostadresser i en databas. Koden är tydligen rätt efter att många har inspekterat den och sagt samma sak. Jag har försökt lägga upp mitt scipt på tre olika webbservers men det vill helt enkelt inte fungera. Jag har testat med IIS, brinkster.com, en kompis webbserver och space2u.com.
På IISen får jag inget felmedelande utan allt fortlöper som om det skulle ha fungerat men det finns ett litet problem.. det kommer inte fram några mail! Mailen som går till den ena (jag har just nu bara lagt till två epostadresser i databasen när jag testar scriptet) eposten hamnar i mappen queue under inetpub\mailroot men mailen som skall gå till min telia.com mail verkar helt och hållet försvinna. Inga felmedelanden, inga mail i några konstiga mappar men framförallt inga mail i inkorgen!
Jag har startat SMTP-tjänsten på IISen och skrivit in mail1.telia.com som smtp-server. Sedan har jag gjort lite lösa inställningar som att testa en annan port än 25an mm men inget vill fungera. Är det någon som kan hjälpa mig? Detta är nämnligen väldigt viktigt för mig..
Tack på förhand
/Martin HedevågSv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Om du skriver in telias smtp server så kan det nog strula!
om du skall skriva in någon adress där så är det localhost, eller 127.0.0.1
personligen har jag bara startat SMTP tjänsten och låtit allt vara.
Det fungerar utan problem!
Så ställ in SMTP tjänsten som default, se till att du inte har några brandväggar eller liknande som kan bråka med tjänsten så skall du vara 'homefree'.
Boota om när du gjort allt klart även...
Kolla även under services så att SMTP verkligen är igång!
// ericSv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Jag sitter dock bakom en router men det är väl bara att öppna port 25 som SMTPn ligger på? (har dock bytt port till 1025 då jag hörde att telia hade låst den porten eller något pga att folk inte skulle starta mailservrar).Sv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Det här är ett automatiskt leveransstatusmeddelande.
DET HÄR ÄR BARA ETT VARNINGSMEDDELANDE.
DU BEHÖVER INTE SKICKA MEDDELANDET IGEN.
Leverans till följande mottagare har fördröjts.
"min skolmail"Sv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Ladda ner JMail istället och installera detta på servern, funkar klockrent utan bekymmer
http://www.dimac.netSv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Någon som vet om telia har stängt alla "email trafik" eller är det bara port 25 det handlar om?Sv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
tekniken går till som så att dom installerar en virtuell skrivar på din dator (!?) som senare ligger och sänder ut tonvis med e-post meddelanden (upp till 5st / sek)
Så om telia stängt ner 25 ut på många linor kan jag förstå
så vitt jag vet så är dett enbart telia användare som haft detta problem
Det låter dock orimligt att det inte ska gå att kringå, prova som sagt att installera JMail, det finns dock ingen garanti att det kommer att fungera då heller. Om inte så föreslåra jag att du ringer telias support och låter dem fixa det!
Om dom säger att du inte får köra en webbdev maskin så har dom fel!!
lycka till!Sv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Har du koll på massutskicksfunktionen?Sv: Skicka mail via CDONTS och IIS problem...
Jag fick ordning på "den vanliga metoden" med vanligt recset och en loop nu efter att ha lusläst webbhotellets sida.
Tack för hjälpen!