Hallå en liten fråga bara. Detta ska nog fungera mot Access: Vad har du att dölja? Eller har då någon dunderförklaring till varför du är en anonymis? Andreas: Fungerar inte de jag skrev? Eller tycker du att din är lättare? Om du använder DatePart('ww',Datum) och om det finns poster för mer än ett år kommer din kod att visa poster för veckan oavsett vilket år veckan innfaller på. <code> Jag är lite nyfiken varför du sätter en sträng. Kommer ju ge ett felmedelande eftersom det inte går. de ska kanske vara # då?kalender / hämta en vecka
har försökt att fixa en kalenderfunk. så att den vecka som det är för tillfället skrivs ut (mån-sön)
och på de dagar som det finns något i databasen så skrivs det ut.
Nån som sitter på ett sådant exempel eller som kan ge lite tips på vägen?Sv: kalender / hämta en vecka
<code>
Set WWEvents = ("SELECT * FROM Tabellen WHERE DatePart('ww',Datum) = '" & DatePart('ww',Now()) & "' ORDER BY Datum")
DO UNTIL WWEvents.EOF
Response.Write WeekDayName(WeekDay(WWEvents("Datum")))
Response.Write " - "
Response.Write WWEvents("Note")
WWEvents.MoveNext
LOOP
Set WWEvents = nothing
</code>Sv: kalender / hämta en vecka
<code>
<%
Dim rs
Dim con
Dim FirstDate
Dim LastDate
Dim TempDate
'Beräknar första dagen och sista dagen i aktuell vecka
FirstDay = Date - Weekday(Date, vbMonday) + 1
LastDay = FirstDay + 6
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open ">>>Din Connection String<<<"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open "SELECT *" & vbCrLf & _
"FROM Tabellen" & vbCrLf & _
"WHERE DatumFält >= #" & FirstDay & "# AND DatumFält < #" & LastDay + 1 & "#" & vbCrLf & _
"ORDER BY DatumFält", con
For TempDate = FirstDate To LastDate
Response.Write "<h3>" & TempDate & "</h3>" & vbCrLf
Do Until rs.EOF
If rs("DatumFält") < (TempDate + 1) Then
Response.Write rs("TextFält") & "<br>" & vbCrLf
Else
Exit Do
End If
rs.MoveNext
Loop
Next
rs.Close
Set rs = Nothing
con.Close
Set con = Nothing
%>
</code>
Set WWEvents = nothing Sv: kalender / hämta en vecka
Sv: kalender / hämta en vecka
Dessutom är din fråga vara tvungen att exetuera funktionen för varje post i databasen. I min kan använda index om det finns på kolumnen.
Min kod listar Veckans alla dagar oavsett om det fins poster eller inte för dagen. Din kod listar bara dagar med postern utan att gruppera dem som jag gör.
Bara lite konstruktiv kritik. ;o)Sv: kalender / hämta en vecka
Set WWEvents = ("SELECT * FROM Tabellen WHERE DatePart('yyyy',Datum) & DatePart('ww',Datum) = '" DatePart('yyyy',Now()) & DatePart('ww',Now()) & "' ORDER BY Datum")
</code>
fixar åren iaf.
Och sen var väll önskan att bara lista de dagar som de var nånting på? Annars är ju inte de svårt fixat.
Däremot de dära med index har jag ingen lösning på=)Sv: kalender / hämta en vecka
Sv: kalender / hämta en vecka
Fungerar de inte så fungerar de inte, då får man ändra.