Jag har en test sida där jag hade tänkt att testa hur asp fungerar, så jag läste kurserna på idg men jag fattar inget ändå. Jag följde en kurs om hur man kunde mata in uppgifter i en daatabas men det gick inte så bra. Asp är lite knepig på det viset för den vill ha databasen i samma mapp som projektet under wwwroot och sedan måste sökvägen stämma annars så blir det pannkaka av hela programmet. Om du skickar med kodsnutten som kopplar dig mot din databas så kanske det är lättare att hjälpa dig!!! Här är databas uppkopplings koden som jag hade tänkt att använda när jag ska lägga till nya personer i databasen >>Server.Mappath("\db\personer.mdb")Kan inte ansluta till min databas?
Det står:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Could not find file '(unknown)'.
/test/add.asp, line 16
och jag vet inte vad jag ska gjöra åt det.
Snälla hjälp mig!!!!!
/SimonSv: Problem
Sv: Problem
Oftas kan du inte bara klipp och klistra in kod från olika guider och kod exempel, eftersom att sökvägar och namn oftas inte stämmer överens med namnen på din dator...
Till Mia:
Du kan lägga databas filen i precis vilken mapp du vill bara du ser till att sökvägen är rätt, oftas är det bra att lägga de i en mapp som inte kan nås från webservern, på det visset kan ingen skriva in en url och ladda ner hela database...Sv: Problem
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.Mappath("\db\personer.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT * FROM tblpersoner"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
/SimonSv: Problem
Prova att ta bort första \
Server.Mappath("db\personer.mdb")
Ska du neråt i mappstrukturen så skriver du ("..\db osv
/Danne