Tjena, Den här frågan har besvarats massor av gånger förut! Oj [RickardD], visste inte att inläggen i detta forum låg på en så låg nivå. Trodde faktiskt att "man" kunde ställa vilka frågor som helst utan att bli idiotförklarad. > <b>Trodde faktiskt att "man" kunde ställa vilka frågor som helst utan att bli idiotförklarad. </b> <b>Kontenta, sturnta i att försök pracka på besökaren inställingar för hans egna skrivare!</b> [Putte] saken är den att jag vill precis som du beskrev kunna skriva ut rapporter som ser ut på samma sätt oavsett vart rapporten skrivs ut. Så jag ställer samma fråga igen: Använd CSS...jag är ingen kung på det men det går att ange sidbrytning med klassen pagebreak i CSS..antagligen går det med marginaler oxå. > <b>Finns det något sätt att styra sådant som sidfot/sidhuvud och marginaler.</b>Skriva ut precis som man vill...
Skulle vilja ha en knapp eller en länk som startar en utskrift av den frame/ram man "befinner sig" i. Finns det möjlighet att styra vilka sidor som skall skrivas ut, tex sida 1-3? Kan man bestämma att man tar bort sidfot och sidhuvud? Jag har ju testat att använda:
onclick="window.print();return false"
men där kan jag ju inte styra något, då måster man ju manuellt gå in och göra alla ändringar.
Tacksam för svar.Sv: Skriva ut precis som man vill...
Kika på din rubrik, "Skriva ut precis som man vill...", vem är "man" i detta fallet? Jag antar att du menar "man" som i den som designat webbsidan. Varför ska webbdesignern bestämma hur jag vill att min utskrift ska se ut? Om vi istället menar att "man" är den som besöker sidan så kan han redan styra allt via inställingarna i sin webbläsare.
Kontenta, sturnta i att försök pracka på besökaren inställingar för hans egna skrivare!Sv: Skriva ut precis som man vill...
Sv: Skriva ut precis som man vill...
Se där ja!
Tycker du att en upplysning är en idiotförklaring så får det faktiskt stå för dig själv!
Är du intresserad av din frågeställing så för du en debatt kring frågan, och inte bemötandet!
Du vill påverka en användares upplevelse av en webbsite, gissa vem jag anser idio-tförklarar vem?Sv: Skriva ut precis som man vill...
I det stora hela håller jag med Rickard att man inte skall försöka "styra" besökarna för mycket men det finns vissa case då man vill göra det, och då det är helt i sin rätt att man gör det.
Sedan vet jag att RickardD tycker att användarna SKALL lära sig sina applikationer och hur man gör inställningar med Acrobat Reader med mera men vi lever inte i den verkligheten. De flesta användarna kan precis så mycket så att de klarar sig och inte mer.
Låt oss säga att man bygger en Intranätlösning och vill på något sätt styra hur en enkel rapport skall se ut. Då har man all rätt att styra detta som utvecklare.
Om man däremot har en publik site då kanske men skall vara försiktig.
Men det finns ingen regel utan undantag. Så jag tycker inte det är rätt att slaviskt säga att man inte skall pracka på besökaren inställingar.
//PutteSv: Skriva ut precis som man vill...
Finns det något sätt att styra sådant som sidfot/sidhuvud och marginaler.
Tacksam för svar.Sv: Skriva ut precis som man vill...
Så kolla upp CSS på denna länk
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html
//PutteSv: Skriva ut precis som man vill...
Via HTML, nej. Via andra format, ja.
HTML är inte ett format som är gjort för att kunna precisionsstyra layouten. HTML är gjort för att märka upp vilken typ av information som finns i ett dokument. Med CSS så kan man på ett bättre sätt styra hur layouten ska se ut, men fortfarande har man inte full kontroll.
Andra format är däremot skapade för att låta tillverkaren bestämma exakt layout. Exempel på ett sådant format är PDF.
Så, vill du styra helt hur en utskrift ska se ut så är det inte via HTML utan PDF du ska gå!