<code> Kanske går med en enum: K, ska testa men jag är ganska säker på att jag läste att det inte skulle gå. :( <code> Tack men den är "public by default" och det gör ingen skillnad om man gör som du föreslog. Nej, finns många begränsningar i VB Script Classer. Ett sätt att "komma" runt problemet: Har testat den lösningen med dock blev det för ful kod. :DKlasser o konstanter i VBS
Class User
Const OK = 1
End Class
</code>
Vill inte alls fungera för mig, jag börjar misstänka att det inte går att använda konstanter i klasser.
Jag vill ha vettig konvention på min kod, alltså User.OK och inte minInstans.OK går det att lösa?Sv: Klasser o konstanter i VBS
<code>
Class User
Enum ReturnValues
Cancel = 0
OK = 1
End Enum
End Class
</code>Sv: Klasser o konstanter i VBS
Nope det gick inge vidare.Sv: Klasser o konstanter i VBS
Class User
Const OK = 1
End Class
</code>
Jag skulle tro att du måste ange om det ska vara Public eller Private. Är den Private så Kommer du bara åt den innom klassen och är den Public kan du nå den utanför klassen också...
<code>
Class User
Private Const OK = 1
End Class
</code>
Eller:
<code>
Class User
Public Const OK = 1
End Class
</code>
Lycka till!Sv: Klasser o konstanter i VBS
Det är förmodligen så att det inte går att använda sig av konstanter på det vis jag hoppades.Sv: Klasser o konstanter i VBS
<%
Class User
Private Property Get Ok()
Ok = 1
End Property
End Class
%>
Eller om den ska vara Public. Bara att välja men personligen tycker jag att man alltid ska deklarera en egenskap/metod som antingen Public eller Private.
cya,
PatrikBSv: Klasser o konstanter i VBS
Ville slippa använda mig av en instans av klassen för att nå konstanten.
Jag kör nu enligt denna modell
<code>
Const userOK = 1
Const userNAME_EXIST = 2
Class User
...
End Class
Set oUser = New User
oUser.name = "Orvar"
Select Case oUser.update() 'Uppdaterar databasen med den nya användaren
Case userOK ... 'oUser.OK här känns inte som en vettig konvention
Case userNAME_EXIST ...' Två användare får inte ha samma namn
...
End Select
</code>
Det verkar vara det enda vettiga, dock är jag inte riktigt nöjd med namnen på konstanterna.
Några kommentarer på lösningen o konstantnamnen?