Hej, Hmm.. Vet inte om jag förstått det rätt men som jag har förstått det så hade jag gjort som så att den länken som pekar på framesetet finns kvar men att man bredvid den har en länk till det senaste dokumentet, vill man ha listan på alla versioner, öppna framsetet; vill man bara ha dokumentet, använd länken som går direkt till dokumentet. Hej o tack! Hej! Det finns ju så'na där "Copyright-javascript" där det kommer upp en meddelanderuta med nåt Copyrightmeddelande när du högerklickar, du kan ju ta ett sånt och göra om det så att du kommer till dokumentet när du högerklickar på länken istället... Hej! Tom, Hej igen, Hej! Nej, inte riktigt så. Hej! Precis, länkarna i dokumenten skall alltid öppnas i ramverket, inga Save target As där. Hej igen ;) Jo, visst kan jag olika sidor eller fler parametrar. Ja du Jocke... Livet är inte lätt när det är svårt. :) Nej du....*försöker le*, men det går inte... Hej igen Jocke... Det ser intressant ut! Hej Jocke! Men för att klienten ska kunna köra detta måste han/hon ha Office paketet inlaggt.. det är vad jag har fått höra.. är det inte så?? Aha, då förstår jag lite mer! Ska blir spännande imorgon och se om det funkar hos oss!! Har testat nu och det funkade inte hos mig..... *skrattar lite*, så det funkade inte =)....."Save target as..."?
Vi har ett dokumenthanteringsystem(light..), där vi har ett problem.
Det finns inte Checkout/checkin(än i alla fall), så om man vill spara ner en fil finns två alternativ:
Antingen klickar man på länken i listan och dokumentet öppnas i browsern och sen ta File- Save As, eller så högerklickar man direkt på länken(utan att öppna filen) och ta "Save Target As..".
Detta har fungerat bra.
Men nu har det beslutats att vi ska börja versionshantera dokumenten och det är implementerat. Men när man nu klickar på ett dokument skall ett frameset öppnas med dokumentet i högerframen och alla olika versioner i vänsterframen.
Problemet med detta är att man då inte längre kan högerklicka på en fil och ta "Save Target As..", eftersom länken pekar på framesetet...
Någon som ser en bra lösning på detta?
Tack på förhand!!
/JockeSv: "Save target as..."?
Hoppas du förstår vad jag menar!
/FSv: "Save target as..."?
Jag förstår hur du menar men det "köper" inte beställaren. Det ska se ut precis som det gjorde innan.
Man ska ha en länk som pekar mot ett frameset, inkl. alla versioner OCH man ska även kunna högerklicka på länken direkt och ta "Save Target As.."
Kan man styra vart "Save target As.." skall peka? I så fall kunde man ju i det menyvalet peka direkt mot dokumentet, eller?
Help!!
Jag tror det blir svårt, jag vet inte om man med javascript kan styra vilken sida man går till beroende på hur man klickar på en länk..Sv: "Save target as..."?
/JermySv: "Save target as..."?
Slängde ihop den här:
http://213.136.35.7/tomsve/labb/84387.asp
Länken i mitten hänvisar alltså till sidan 84387_frameset.asp?dokument=84387_dokument.doc, där parametern dokument är filnamnet på dokumentet.
Det som sker i filen 84387_frameset.asp är att jag koller om det finns någon HTTP_REFERER. Är HTTP_REFERER tom, då har användaren tryckt på "Save Target As...", annars har användaren bara gjort ett vanligt klick och då öppnas ramverket.
Du kan se koden för ramverkssidan på http://213.136.35.7/tomsve/labb/84387_frameset.txt.
Observera att jag inte gjort någon som helst kontroll av indatat i parametern. Men det grejar säkert du. :o)
Nu är det vissa typer av brandväggsinställningar (mjukvaruvarianten, bl a Norton Personal Firewall) där man kan ställa in att webbläsaren inte får skicka någon HTTP_REFERER över huvudtaget vilket i så fall skulle resultera i att den här lösningen inte fungerar.
Hoppas det var till någon hjälp.
Ta väl hand om dig,
Tom S.Sv: "Save target as..."?
Din lösning fungerade perfekt!!
STORT tack!!
Fast vi har redan en sida som hämtar filen,kollar säkerhet, döper den osv....
Så jag kollar bara om HTTP.REFERER är tom, är den det gör jag Response.Redirect till sidan som vi redan har.
Thanks again..
Jag trodde att det fungerade perfekt, men det visade sig inte var riktigt så...
Det fungerar så länge man listar filer/dokument i en browser, men om man har en länk i ett dokument, excelark... och klickar på den så saknas ju HTTP.REFERER.
Vilket innebär att mitt frameset inte öppnas.
Detta är ganska vanligt(att man har länkar i dokument), så detta måste jag lösa på något sätt...
Finns det något annat sätt att ta reda på om användaren klickat på "Save target As.."???
En annan tanke: Eftersom detta sker ju på klienten, så man kanske kan använda Javascript??
HJÄLP PLEASE!!
Nu ska vi se om jag förstår det här rätt...
Du har öppnat ett dokument i ramverket; dokumentversionerna finns till vänster och själva dokumentet har öppnats till höger.
I dokumentet till höger finns det länkar som pekar till andra dokument, t ex worddokument? Ska man kunna högerklicka och välja "Save Target As..." på en sån länk för att kunna spara ner t ex worddokumentet? Fungerar det ens (har inte kollat)??! Hur ser URLen ut som länken i dokumentet pekar till?
...
Lev väl,
Du kan ju ha dokument sparat lokalt, på filservrar, andra websiter, skickat i ett mail eller vad som helst, helt utanför vår applikation. Då öppnar du ju dokumentet i Word precis som vanligt.
I ett sånt dokument kan ju finnas en länk till ett dokument in i vår applikation.
I det fallet så finns ju HTTP.REFERER, vilket innebär att mitt frameset aldrig öppnas, vilket i sin tur innebär att man missar alla versioner och på så sätt inte ser att det ev. kan finnas en nyare version..
Hos oss är det många som gör som har "lokala" hemsidor(på intranät) med allmän info på, sen gör dom länkar därifrån till dokument i applikationen.
Förstår du hur jag menar?
Okej... Så länkarna från dokumenten ska alltid länkas till ramverket? Man ska inte kunna högerklicka i dokumentet och välja "Save Target As..."?
/TomSv: "Save target as..."?
Tack för att du tar dig tid!!!
Vad jag kan se finns det två alternativ;
o) Antingen ändras länkarna från dokumentet om, så dom skickar med en parameter (ex from=doc) till ramverket, så man där kan ignorera den övriga funktionalliteten med "Save Target As..."
eller
o) ha två ramverk;
ett som används för "Save Target As..."- och den vanliga ramverksfunktionalliteten, men med ett annat namn än vad länkarna i dokumentet hänvisar till.
Det andra ramverket, som länkarna i dokumentet pekar mot, ska bara vara ett ramverk utan "Save Target As..."-funktionallitet.
Låter lite virrigt... Men du kanske förstår?
Lycka till och lev väl,
Problemet är att applikationen har använts i ca 1 år och har ca 6000 användare, så jag vill inte ändra url:en till dokumenten.
Kan tänka mig hur många shortcuts, dokument med länkar o andra länkar o dyl. det finns till olika dokument ifrån 6000 personer.
Därför är det nog dessvärre uteslutet att ändra url, inte för dokumenten heller..
Hm...grr...?!!?
Snart lunchdags... :O)Sv: "Save target as..."?
Tack i alla fall för dina försök!!
Nåväl, här är en liten dirty lösning som iaf fungerar för mig...
Koden för ramverket finns på
http://213.136.35.7/tomsve/labb/84387_frameset.txt
och ett exempel finns på
http://213.136.35.7/tomsve/labb/84387.asp
Hoppas det kanske hjälper dig på traven...
Ta väl hand om dig!
Jag är hemma nu, så jag får kolla det imorgon!
Nyfiken är jag dock:
Vad betyder dessa rader:(bra att förstå vad man gjort om någon frågar hur jag löst det...:))
<code>
strHTTP_REFERER = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
strHTTP_ACCEPT = Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT")
strHTTP_ACCEPT_LANGUAGE = Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")
If strHTTP_REFERER = "" And strHTTP_ACCEPT_LANGUAGE = "" And Len(strHTTP_ACCEPT) < 4 Then
</code>
Med andra ord:
Vad är det jag gör egentligen?
För att kolla vad det var man klickade på gjorde jag ett test vad vissa servervariabler hade för värde vid respektive typ av klick/situation. Resultatet blev följande:
<code>
save target as...
HTTP_ACCEPT */*
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
HTTP_REFERER
vanligt klick från 84387.asp
HTTP_ACCEPT image/gif, image/x-xbitmap, image/jpeg, image/pjpeg, application/vnd.ms-excel, application/vnd.ms-powerpoint, application/msword, */*
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE sv
HTTP_REFERER http://213.136.35.7/tomsve/labb/84387.asp
klick från dokument på webben
HTTP_ACCEPT image/gif, image/x-xbitmap, image/jpeg, image/pjpeg, application/vnd.ms-excel, application/vnd.ms-powerpoint, application/msword, */*
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE sv
HTTP_REFERER
klick från lokalt dokument
HTTP_ACCEPT */*
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE sv
HTTP_REFERER
</code>
Med hjälp av ovanstående information sa jag tyst för mig själv att "alla situationer förutom 'Save Target As...' ska leda till ramverket".
Sagt och gjort; detta var vad jag fick fram:
<code>
strHTTP_REFERER = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
strHTTP_ACCEPT = Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT")
strHTTP_ACCEPT_LANGUAGE = Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")
If strHTTP_REFERER = "" And strHTTP_ACCEPT_LANGUAGE = "" And Len(strHTTP_ACCEPT) < 4 Then
</code>
Hoppas det klarnade lite...
Lev väl,
mvh
//JonnieSv: "Save target as..."?
Jonnie:
I mitt fall spelar det ingen roll eftersom alla på vårt företag kör på samma plattform med Officepaketet
Å så länge det funkar för mig är jag glad....:-)
Skit också...(:
Får väl helt enkelt strunta i detta och acceptera att det inte går att högerklicka på ett dokument och göra save target as..
Kan ju ha en lite ikon bredvid dokumentlänken som man får använda om man vill spara dokumentet.
Inte som jag(eller kunden) vill egentligen , men vad gör man....
Tack igen för alla dina försök Tom!! Skulle du hitta någon lösning någon gång så hör gärna av dig..:-)
då antar jag att du inte är glad ;)
mvh
//Jonnie