Hej hej! Ja, Server.Execute och Server.Transfer gäller endast för IIS5. Server.Execute och #include gör inte riktigt samma saker. #include tar helt enkelt texten som står i den fil som inkluderas och lägger in den i 'originalkoden' där inkludering sker från, och exekverar sedan originalsidan som normalt. Server.Execute flyttar över exekveringen från sida A till sida B, på den plats där kommandot utförs. Dvs en del kod exekveras på sida A, därefter exekveras sida B och slutligen exekveras resten av koden på sida A. hmm.. fick tyvärr inte riktigt svar på min fråga.. Skulle inte tro att det är så stor skillnad, möjligtviss skulle include vara snabbare då den först bygger ihop sidan och sedan kör koden... hmm.. meckade en egen budget variant: Efter som Include útförs inan scriptet körs går det väl inte att ta tiden på en include? Jag TROR det är så som Andreas säger, "include-grejen" görs innan scriptet börjar exekveras, därför kommer tiden det tar att inkludera filen inte tas med i din tidtagning. jo,det är så som andreas säger ja. Varför den tog längre tid får någon med bättre koll på iis svara på. beror på hur testet är utformat...Server.Execute..
Nån som har feting koll på server.execute o server.transfer??
Gäller de bara i IIS5??
Går det fortare att använda Server.Execute än tex Include File??
Stödjer Ballou Server.Execute??
frågorna är många.. Sv: Server.Execute..
Server.Transfer flyttar exekveringen från sida A till sida B, men 'slänger' det som redan gjorts på sida A. Dvs det är egentligen bara sida B som exekveras.
Slutligen finns det ju även Response.Redirect, vilken kan liknas vid Server.Transfer, i det att den exekverar en annan sida än den som besökaren begärde från början. Den stora skillnaden är dock att response.redirect skickar ett redirect meddelande till klienten, vilket gör att den surfar vidare till sida B (syns t ex i adressfältet i browsern), vilket i sin tur alltså innebär att det blir två requests till servern. Server.Transfer däremot flyttar bara exekveringen till sida B, men i browsern står det fortfarande sida A som adress.Sv: Server.Execute..
går det snabbare att köra execute än att inkludera sidan..
använder alltså ASP på den sida som ska includeras..
/PärSv: Server.Execute..
Men jag vet inte, testa själv och se, finns en komponent som mäter hur lång tid det tar för en sida att exekveras, tror den finns hos:
http://www.15seconds.com
- magnusSv: Server.Execute..
dTime = Now()
'** EN JÄVLA MASSA KOD
response.write datediff("s", dTime, Now())
Fick fram att Server.Execute kan vara snabbare..
Efterssom den bara exekverar koden en gång per session om inte filen ändrats (so i've been told)..
/Pär..Sv: Server.Execute..
Sv: Server.Execute..
/JohanSv: Server.Execute..
Sv: Server.Execute..
Mitt förslag på test:
Skapa ett vb projekt vilket använder.
Använda Http objektet i MSXML biblioteket.
Hämta sidorn ett upprepat antal gånger.
Starta om servern och uprapa testet fast hämta sidorn i motsatt odning.
Göra omdet några gånger.
Bör nog ge ett betydligt pålitligare test resultat... :O)