I PHP så finns ju GD till att ändra på storleken på bilderna men finns det nåt liknande i ASP?? Vet inte hur GD fungerar i PHP. GD gör så att du kan välja ut en bit av bilden som är storleken som du skrivit in i programkoden. Nu är det någon som varit in och kollat... Tyvärr finns ingen inbyggd funktion i ASP för att redigera binär - filer (bilder). Istället får man förlita sig på ActiveX komponenter, men då ställs man inför problemet att man måste ha access till servermiljön, och det brukar man inte ha på ett webbhotell. Men kontakt med ISP´n är inge problem. återstår då att leta upp en komponent som stödjer att formatera en bild Och då är ASPJpeg(http://www.aspupload.com/aspjpeg.html) som sagt ett verktyg som hjälper till med att minska bilder och även ta ut en del av en bild: Tack Daniel, ett exempel är bättre än tusen ord ;o) Tack så mycket.....Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
Sv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
Men för att ändra storlek så finns ju de 2 enkla html taggarna(width & height) =) och för serversidan så finns de bl.a. ASPImageSv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
Det är en liten ruta som bestämmer vilken del av bilden som ska vara.
Du skulle kunna registrera dig på smurfa eller använda mitt konto och ladda upp en bild via snabbuppladdningen till presentationsbild så får du se hur GD funkar...
Användarnamn:
Sleepzone
Lösenord:
coolcoolSv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
Kan du hjälpa mig nu då?Sv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
Jag föreslår att du kontaktar din leverantör och frågar direkt om det finns en dylik komponent som fixar att hantera bilder.
Ofta brukar ex.vis en komponent som hanterar uppladdning av filer även redigera filerna lite grand, för ofta är det ju bilder man jobbar med.Sv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
Han har nog installerat allt som behövs och har han inte det så kommer han nog göra det.Sv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
såvida ISP itne redan har en installerad...
tror att de flesta komps kan formatera en bild, men jag kan tyvärr inte komponenterna tillräckligt bra för att svara på det. Då måste man kolla Manualen/Dokumentationen vilket jag inte gjort.
Ta det med ISPn är mitt förslag, fråga dem först om de har en dylik komponent, om inte känner de till någon och om ja, kan de tänka sig att installera den efter inköp???
Som du ser är det en del frågetecken att räta ut. Lycka till.Sv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
http://www.aspupload.com/porsche4.gifSv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
Det är vad jag syftar på när jag svammlar om ActiveX komponenter, tyvärr kostar de oftast en slant om de är bra. Finns säkert någon gratis variant oxo därute men det är inte säkert att alla ISP är intresserade av att installera en sån variant, man vet ju inte om den håller måttet typ, och eftersom det inte finns support på dem blir det hela än mer osäkert.
Som sagt kolla med ISPen, de kanske redan har AspImage, i bästa fall ;o), eller gör en test sida i asp som initialiserar ett AspImage objekt, då får du oxo reda på om komponenten finns hos din ISP.Sv: Ändra storlek på bilder i ASP istället för PHP(GD)
AspJpeg var det jag sökte....