Hejsan! Nu är jag inte jag någon expert men: fick felmeddelandet: Jag tycker man inte ska använda Response.Redirect(). MEn det är ju samma sak som be någon sluta röka eller sluta äta Chips.Siffror eller bokstäver
Jag håller på med en sökfunktion, man skall kunna söka på Användarnamn eller ID.
Min fråga är, hur skriver jag i scriptet att ifall formuläret visar siffror så gör detta, eller ifall den visar bokstäver så gör detta:
Ex:
<code>
<% If Request.Querystring("do") = "sok" Then
' HÄR SKA DET FINNAS EN KOD SOM TALAR OM ATT IFALL DET ÄR SIFFROR SÅ GÖR DETTA:
Set sok = Connect.Execute("Select * from bilder Where status = 'true' AND Id = " & Request.Form("sok") & "")
If sok.EOF Then
Response.Redirect "default.asp?fel=id"
Else
Response.Redirect "default.asp?kat=" & sok("kategori") & "&id=" & sok("id") & ""
sok.Close
Set sok = Nothing
End If
' HÄR SKA DET FINNAS EN KOD SOM TALAR OM ATT IFALL DET ÄR BOKSTÄVER SÅ GÖR DETTA:
Set sok = Connect.Execute("Select * from bilder Where status = 'true' AND username = '" & Request.Form("sok") & "'")
If sok.EOF Then
Else
Response.Redirect "default.asp?kat=" & sok("kategori") & "&id=" & sok("id") & ""
sok.Close
Set sok = Nothing
End If
End If %>
</code>
Tacksam för svar!
HassanSv: Siffror eller bokstäver
<code>
<% If Request.Querystring("do") = "sok" Then
If Isnumeric(Request.Form("fält") Then
Set sok = Connect.Execute("Select * from bilder Where status = 'true' AND Id = " & Request.Form("sok") & "")
If sok.EOF Then
Else
sok.Close
Set sok = Nothing
End If
Else
Set sok = Connect.Execute("Select * from bilder Where status = 'true' AND username = '" & Request.Form("sok") & "'")
If sok.EOF Then
Else
sok.Close
Set sok = Nothing
End If
End If
End If %>
</code>Sv: Siffror eller bokstäver
Microsoft VBScript compilation error '800a03ee'
Expected ')'
/loggain.asp, line 805
If Isnumeric(Request.Form("sok") ThenSv: Siffror eller bokstäver
Sedan kan man ju slippa två if-satser.
<code>
<%
Dim strFält
If Request.Querystring("do") = "sok" Then
strFält = "" & Request.Form("fält")
If Isnumeric(strFält) Then
Set sok = Connect.Execute("Select * from bilder Where status = 'true' AND Id = " & strFält)
Else
Set sok = Connect.Execute("Select * from bilder Where status = 'true' AND username = '" & Replace(strFält, "'", "''") & "'")
End If
If sok.EOF Then
Else
End If
sok.Close
Set sok = Nothing
End If
%>
</code>