hejsan! <code> Hej! Att loopa igenom ett recordset och kontrollera med en if sats är inneffektivt. Om du vill loopa posterna innan du tar bort dem. Ändra frågan till en Select fråga med samma WHERE vilkor. Loppa igenom posterna och ta inte bort dem med varsin DELETE-fråga. Tar du bort dem med en DELETE-fråga. mer effektivt. Tycker du först kör en SQL sats som "DELETE FROM tabell WHERE datumfält < DATE()-7" och sen lopar du ut allt som finns, på det sättet är alla de du inte vill ha med raderade. Hej! <code> Det jag skrev fungerar på Access, emn MySQL tror jag inte... Jag gjorde precis som ni sa, och mina medlemmar försvann från 490 till 113. =(Radera efter datum
Hur gör jag att ett id ska raderas 7 dagar efter att <%= now %> lagrats i databasen ?
TackSv: Radera efter datum
strSQL = "DELETE FROM TabellNamn WHERE Datum < #" & DateAdd("d", -7, Date) & "#"
</code> Sv: Radera efter datum
Ok, om jag ska köra en if sats då, hur gör jag...
tex:
<code>
<% If Recset("datum") = Recset("datum") + 7 dagar framåt, Then
' Radera kontot
End If %>
</code>
Tacksam för svar!
HassanSv: Radera efter datum
Men en ifsats skriver du:
<code>
<%
Dim TimeOut
TimeOut = DateAdd("d", -7, Date)
If Recset("datum") < TimeOut Then
' Radera kontot
End If
%>
</code>Sv: Radera efter datum
Sen kan du ju alltid göra att du bara hoppar över dem som är gamla genom att lägga till "WHERE datumfält < DATE()-7" i din select sats...
/ThomasSv: Radera efter datum
Jag får det ej att fungera.
Jag får detta meddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e09'
[TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '()-7' at line 1
Jag använder denna kod:
<code>
Connect.Execute("DELETE FROM medlemmar WHERE aktiv = 'false' AND datum < DATE()-7")
</code>
Kan ni hjälpa mig?
Lägg gärna till en If sats.
HassanSv: Radera efter datum
Connect.Execute "DELETE FROM medlemmar WHERE aktiv = 'false' AND datum < '" DateAdd("d", -7, DATE()) & "'"
</code>Sv: Radera efter datum
Kör som Andreas skrev...
/ThomasSv: Radera efter datum
Kan man ta backup på mysql ifall man har ett webhotell?
Hassan