Hej, ok, vi börjar med en sak först. Det rekommenderas inte att du lägger in binärt data i databasen, ej tillförlitligt... bättre då att spara sökvägen till bilden och sedan ladda in den som vanligt i en img-html-tag. Nej, jag är alltså inte intresserad av att spara det binärt, jag vill skicka upp den i en katalog på servern och samtidigt lägga till information i databasen var för någonstans den ligger! ahhh achsoo...Spara bild + info om bild till Access databas
Har en form som lägger till data i min accessdatabas, skall använda den för att lägga upp pressreleaser. Nu är det så att jag även vill kunna ladda upp en bild om jag vill. Vad jag behöver hjälp med är att ändra i sidan som behandlar informationen så att man från input=file fältet som jag kallar för "picture" sparar bilden på servern och även lägger till information i databasen som visar var bilden finns.
Så här ser det ut just nu i filen som sparar informationen.
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=d:\clients\firstpublishing.se\wwwroot\v2\data\db.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT * FROM pressreleases"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
RecSet.AddNew
RecSet("published") = Request.Form("published")
RecSet("headline") = Request.Form("headline")
RecSet("date_place") = Request.Form("date_place")
RecSet("content") = Replace(Request.Form("content"),VbCrLf,"<br>")
RecSet.Update
RecSet.Close
Connect.Close
Response.Redirect "save_success.asp"
%>Sv: Spara bild + info om bild till Access databas
Vill däremot envisas med lagra binär data i dbn går även det, men vi kanske ska spara på det svaret en liten stund tillSv: Spara bild + info om bild till Access databas
Sv: Spara bild + info om bild till Access databas
en helt annan femma. Då rekommenderar jag att du använder en ActiveX komponent, förmodligen har din leverantör ISP en sådan redan installerad på webbservern, fråga vilken det är och leta upp manualen till den, eller gör en snabb sökning på internet, eller fråga här på forumet igen.
Har de ingen komponent (s.k Upload komponent) betyder det att du får skapa en egen funktion som lagra filen binärt på webbservern, inte helt lätt, men det finns artiklar som beskriver hur det ska göras på internet, bla vet jag att 4guysfromrolla.com har en sån artikel.