Jag vill att när jag klickar på en knapp (submit) ska det hända saker i två frames. Det som ska hända beror på vad användaren har fyllt i i formuläret. Just nu skriver jag i form-taggen: Hej! Jag får inte det att fungera. Jag får inte med mig någonting till det ena framet. Om du använder en dropdownmeny ser koden ut så här för att hämta värdet: Nu skriver jag så här: <code>Händelser i flera frames.
<FORM action="variabel.asp" method="post" onSubmit="window.top.frames ['left'].location.href='vanster1.asp';">
Men det som användaren fyller i i formuläret görs ju efter den här koden så då kan jag ju inte få med mig de variablerna jag behöver till vanster1.asp.
Några tips på hur man kan lösa detta? Det funkar om man klickar sig vidare med en länk istället, men det måste väl gå att lösa med en "submit" eller?Sv: Händelser i flera frames.
Om du vill ha med formvariabler till vanster1.asp kan du ändra om
<code>
<FORM action="variabel.asp" method="post" onSubmit="window.top.frames ['left'].location.href='vanster1.asp';">
</code>
till något i stil med
<code>
<FORM action="variabel.asp" NAME="form" method="post" onSubmit="window.top.frames ['left'].location.href='vanster1.asp?namn=' + document.form.namn.value + "&stad=" + document.form.stad.value + ";">
</code>
där "namn" och "stad" är namnen på formulärfält, t ex
<code>
Namn: <input type="text" name="namn"><br>
Stad: <input type="text" name="stad">
</code>
Hoppas det klarnade lite...
Lycka till och lev väl,
Tom S.Sv: Händelser i flera frames.
Jag använder mig av rullistor, men det borde väl vara samma sak typ eller?Sv: Händelser i flera frames.
document.form.list.options[document.form.list.selectedIndex].value
där "form" är namnet på formuläret och "list" är namnet på <select>-objektet.
Hoppas det hjälper dig lite på traven...
Lev väl,
Tom S.Sv: Händelser i flera frames.
<FORM action="variabel.asp" NAME="form" method="post" onSubmit="window.top.frames ['left'].location.href='vanster1.asp?plan='+document.form.plan.options[document.form.plan.selectedIndex].value+";">
men jag får syntax error då!
Några förslag vad jag gör för fel?Sv: Händelser i flera frames.
<FORM action="variabel.asp" NAME="form" method="post" onSubmit="window.top.frames ['left'].location.href='vanster1.asp?plan='+document.form.plan.options[document.form.plan.selectedIndex].value+";">
</code>
Efter borttagning av +"; så borde form-taggen se ut så här:
<code>
<FORM action="variabel.asp" NAME="form" method="post" onSubmit="window.top.frames ['left'].location.href='vanster1.asp?plan='+document.form.plan.options[document.form.plan.selectedIndex].value">
</code>
Har lagt upp ett exempel på
http://213.136.35.7/tomsve/labb/86854_frameset.asp
Lycka till och lev väl,
Tom S.