Har problem när min sql sats ska lägga till svaren från variablerna i databasen... Nja, i och med att de är integers så ska man inte det, om jag förstått det hela rätt. Har jag det får jag felmeddelande att det är fel datatyper, alltså inte strängar... Dett kan vara så att database är ett reserverat ord. Testa med:Vanlig sql sats
Här är sql satsen:
'Utför SQL uttrycket med hjälp av variablerna från formuläret
sql="Insert into SERVER(SERVER,ORT,FUNKTION,DATABAS,MODELL,PROCESS,MHZ,MINNE,UTRUSTNING,OS,DOMAIN,KOMMENTAR) VALUES ('" & servers & "','" & ort & "','" & funk & "','" & dbas & "','" & model & "'," & procs & "," & mhzp & "," & minne & ",'" & utrus & "','" & oper & "','" & domai & "','" & komme & "');"
procs, mhzp och minne är int datatyper. Felet jag får är:
Syntax error, ',' assumed missing
Tror det är slutet som är fel, men inte säker.
mvh, fredde Sv: Vanlig sql sats
Försår inte vad det kan vara för felSv: Vanlig sql sats
<code>
Function SQLText(Value)
If Len(Value) > 0 Then
SQLText = "'" & Replace(Value, "'", "''") & "'"
Else
SQLText = "Null"
End If
End Function
Function SQLNumber(Value)
If IsNumeric(Value) Then
SQLNumber = Replace(Value, ",", ".")
Else
SQLNumber = "Null"
End If
End Function
strSQL = "INSERT INTO [SERVER] ([SERVER], [ORT], [FUNKTION], [DATABAS], [MODELL], [PROCESS], [MHZ], [MINNE], [UTRUSTNING], [OS], [DOMAIN], [KOMMENTAR]) VALUES (" & SQLText(servers) & ", " & SQLText(ort) & ", " & SQLText(funk) & ", " & SQLText(dbas) & ", " & SQLText(model) & ", " & SQLNumber(procs) & ", " & SQLNumber(mhzp) & ", " & SQLNumber(minne) & ", " & SQLText(utrus) & ", " & SQLText(oper) & ", " & SQLText(domai) & ", " & SQLText(komme) & "');"
</code>