Hej! >>newText = Replace(message,chr(13)&chr(10),chr(32)) 'här ersätts vbcrlf med hade jag tänkt du har så rätt...skrev lite slarvigt igår...men metoden trimmar ihop hela strängenreplace vbcrlf
Använder en bildkomponent för att göra vykort!
Komponenten lägger ihop två bilder + lägger text på bilden!
Jag skickar texten som skall in på kortet via en sträng som sedan delas
upp med hjälp av split.Texten skrivs in från en textarea.
Att dela upp strängen är inget problem, jag delar upp den vid alla och även
vid en radbrytning,så länge jag skriver ut den på sidan, men om jag hanterar detta i bildkomponenten så blir det lite galet!
Jag vill ersätta alla radbrytningar(vbcrlf) med ett mellanslag( ) och kan därmed få en jämn utskrift på kortet.
Komponenten verkar förstå ett mellanslag som kommer från textarean, men inte ett mellanslag som ersatt en vbcrlf.
Att skriva ut detta med en response.write fungerar utmärkt...vet ngn hur 17 man går tillväga? Pratat med supporten för komponenten, men väntar på svar....
ex. från min kod:
<%@ Language=VBScript
<!-- METADATA TYPE="TypeLib" UUID="{50D94450-589A-409B-819A-4F88B151C134}" -->
foto = request.querystring("bild")
message= request.querystring("text")
Set objImageGen = Server.CreateObject("softartisans.ImageGen")
objImageGen.LoadImage Server.MapPath("pic/mall.jpg")
objImageGen.MergeWithImage 50, 300, Server.MapPath("pic/" & foto), 0.2, 1
'här blir det lite galet!!!
newText = Replace(message,chr(13)&chr(10),chr(32)) 'här ersätts vbcrlf med hade jag tänkt
messagearray = split(message,chr(32)) 'här skall nu alla ord i texten delas upp i en array, splittringen sker då ett mellaslag dyker upp! Mellanslagen har nu även ersatt
radbrytningarna.Så ser det iallafall ut när jag kör en response.write
height = 50
for i=0 to Ubound(messagearray)
objImage.DrawTextOnImage 400, height, 100, 1, separate(i)
height = height + 25
next
objImageGen.SaveImage saiBrowser, saiJPG, "c:\postcard.jpg"
objImageGen.SaveImage saiFile, saiJPG, "c:\postcard.jpg"
Set objImageGen = Nothing
Response.End
%>Sv: replace vbcrlf
>>
>>messagearray = split(message,chr(32)) 'här skall nu alla ord i texten delas upp i en array, splittringen sker då ett mellaslag dyker upp!
Ser lit lurigt ut, skall nog vara:
newText = Replace(message,chr(13)&chr(10),chr(32)) 'här ersätts vbcrlf med hade jag tänkt
messagearray = split(newText ,chr(32)) 'här skall nu alla ord i texten delas upp i en array, splittringen sker då ett mellaslag dyker upp! Sv: replace vbcrlf
om vbcrlf används...verkar som den inte kan tolka detta. Däremot chr(32) är inget problem...
enligt tillverkaren skall textareans wrap sättas till fysisk så skall allt funka
och ingen övrig kodning skall behövas!
jag tjorvar vidare med dem...tack ändå Onkel.../eva