Jag har gjort en koppling mot min MySql databas som jag tycker fungerar långsamt. fast, det fattas lite saker för att du ska kunna ansluta mot mysql-servern. Dumåste även lägga till användarnamn och lösenord så att mysql-servern vet att du får kika i den eller de databaserna. Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005) Jo då fungerar det visserligen. Men den är mycket långsammare än Access. I vissa lägen tio gånger långsammare. I bästa fall hälften så långsam. När jag började att använda MySql så tog jag för givet att det skulle gå snabbare än Access. När jag har testat mot Microsoft SQL Server så är ju den mycket snabbare än Access.Långsam koppling mot MySQL.
Den ser ut enligt nedan. När jag har gjort samma sak mot en Access databas så går det mycket snabbare.
Conn.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};server=localhost;database=MinDB"
På flera siter hittar jag exempel där kopplingen ser ut såhär.
Conn.Open "Driver={MySQL};server=localhost;database=MinDB"
Då får jag felmeddelandet
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
Någon som har en aning. Sv: Långsam koppling mot MySQL.
En korrekt connection-string mot mysql ser ut så här:
Conn.Open "Driver={MySQL};server=localhost;database=MinDB;uid=MYUSERNAME;pwd=MYPASSWORD"
cya,
PatrikBSv: Långsam koppling mot MySQL.
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
betyder att du har angett fel namn på drivrutinen, din heter MySQL ODBC 3.51 Driver och därför ska du ha det som driver.Sv: Långsam koppling mot MySQL.
Ska det vara på detta sättet?