hej! Du får väll skriva: kan väll inte skriva så heller? <code> här är hela koden och jag hämtar info från ett formulär och vill formatera det som kommer ut ur dessa 3 bara (inte hidden fälten) Trodde att översta raden i mitt förra inlägg gav dig svaret. Tack det funkade det sista! Hmm hajjar inte riktigt vad du menar.... På samma sätt som ovan....FormatNumber
får inte FormatNumber funktionen att funka på
<code> <%=Summa%> </code>
men här får jag det att funka om jag skriver så här
<code> <%=FormatNumber(RecSet("Summa")*0.80,0)%> </code>
men här hämtar den ju ett redan klart värde som finns i en accessdatabas
den första koden <code> <%=Summa%> </code> är ett värdet från ett form som sedan hamnar i en access databas
vet inte om jag tänker rätt eller hur jag gör men det funkar iaf inte. så hjälp mig :-)
/TommySv: FormatNumber
<code>
<%=RecSet("Summa")%>
</code>
Eller missuppfatta jag allt? skriv gärna ner felmeddelandet annars.Sv: FormatNumber
<code> <%=RecSet("Summa")%></code>
<%=Summa%> finns på en sida (sid2.asp) som hämtar ett värde som jag skriver in på första sidan (sid1.asp) då vill jag att det skall se snyggt ut bara då det skrivsut på sid2.asp och på sid2.asp ser det ut så här
<code> <%=Summa%></code>Sv: FormatNumber
<%=FormatNumber((Summa*0.80),0)%>
</code>
Är det så här du menar?
Har du sparat Summa som en variabel som du läst från ett formulär?
<code>
Summa = Request.Form("txtSumma")
' annars kanske detta funkar:
<%=FormatNumber(Request.Form("txtSumma")*0.80,0)%>
</code>Sv: FormatNumber
<code> <%=Summa%> </code>
<code> <%=Summa * 0.25%> </code>
<code> <%=Summa * 1.25%> </code>
Du kanske känner igen detta Andreas, det var du som hjälpte mig med det.
<code> <TABLE BORDER=0>
<TR valign="top">
<TD width="109" height="25" align="left" class="textMELLANnonboald"><strong>Produkt</strong></TD>
<TD width="122" align="right" class="textMELLANnonboald"><strong>Antal</strong></TD>
<TD width="106" align="right" class="textMELLANnonboald"><strong>Belopp</strong></TD>
<TD width="70" align="right" class="textMELLANnonboald"><strong>Summa</strong></TD>
</TR>
<%
Dim Count
Dim Index
Dim NewIndex
Dim Produkt
Dim Antal
Dim Belopp
Dim Summa
If Request.Form("action") = "Skicka" Then
Count = CLng(Request.Form("count"))
For Index = 1 to Count
Produkt = "" & Request.Form("Produkt" & Index)
Antal = "" & Request.Form("Antal" & Index)
Belopp = "" & Request.Form("Belopp" & Index)
If IsNumeric(Antal) And IsNumeric(Belopp) Then
NewIndex = NewIndex + 1
Summa = Summa + (Antal * Belopp)
%>
<TR>
<TD><span class="textMELLANnonboald"><%=Server.HTMLEncode(Produkt)%></span> <input name="Produkt" type="hidden" id="Produkt" value="<%=Server.HTMLEncode(Produkt)%><br>"></TD>
<TD align="right" valign="middle"><span class="textMELLANnonboald"><%=Antal%></span> <input name="Antal" type="hidden" id="Antal" value="<%=Antal%><br>"></TD>
<TD align="right" valign="middle"><span class="textMELLANnonboald"><%=Belopp%></span> <input name="Belopp" type="hidden" id="Belopp" value="<%=Belopp%><br>"></TD>
<TD align="right" valign="middle"><span class="textMELLANnonboald"><%=Antal * Belopp%></span> <input name="AntalxBelopp" type="hidden" id="AntalxBelopp" value="<%=Antal * Belopp%><br>">
</TD>
</TR>
<INPUT type="hidden" name="Produkt<%=NewIndex%>" value="<%=Server.HTMLEncode(Produkt)%>"></TD>
<INPUT type="hidden" name="Antal<%=NewIndex%>" value="<%=Server.HTMLEncode(Antal)%>"></TD>
<INPUT type="hidden" name="Belopp<%=NewIndex%>" value="<%=Server.HTMLEncode(Belopp)%>"></TD>
<%
End If
Next
End If
%>
<TR>
<TD height="35" colspan="3" align="right" class="textsmatt"> </TD>
<TD align="right"> </TD>
</TR>
<TR>
<TD colspan="4" align="left" valign="middle" class="textMELLANnonboald"><table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" class="underline">
<tr>
<td> </td>
</tr>
</table></TD>
</TR>
<TR>
<TD colspan="2" align="left" valign="middle" class="textsmatt"><font color="#CC3300">Momsen
är instäld på 25% av priset på <%= Summa %> kr</font></TD>
<TD align="right" valign="middle" class="textMELLANnonboald">Exkl.moms</TD>
<TD align="right" valign="middle"><B><span class="textMELLANnonboald"><%=Summa%></span></B></TD>
</TR>
<TR>
<TD colspan="3" align="right" valign="middle" class="textMELLANnonboald">Moms
</TD>
<TD align="right" valign="middle"><B><span class="textMELLANnonboald"><%=Summa *0.25%></span></B></TD>
</TR>
<TR>
<TD colspan="3" align="right" valign="middle" class="textMELLANnonboald">Totalt
inkl.moms</TD>
<TD align="right" valign="middle"><B> <span class="textMELLANnonboald"><%=Summa * 1.25%></span>
<input name="Summa" type="hidden" id="Summa" value="<%=Summa * 1.25%>">
</B></TD>
</TR>
<TR align="left" valign="top">
<TD colspan="4" class="textsmatt"> </TD>
</TR>
<TR>
<TD colspan="4" align="right"><INPUT name="action" type="submit" class="textMELLANnonboald" id="action" value="Bekräfta"></TD>
</TR>
<TR align="right" valign="bottom">
<TD height="45" colspan="4"><span class="textsmatt">
Lindblom</span></TD>
</TR>
</TABLE> </code>Sv: FormatNumber
Detta borde ju ge dig de resultat du är ute efter:
<code>
<%
Summa = "100"
Response.Write(FormatNumber(Summa,0)) & "<br>"
Response.Write(FormatNumber((Summa*0.25),0))& "<br>"
Response.Write(FormatNumber((Summa*1.25),0))& "<br>"
%>
</code>
Eller i det format som du vill ha det:
<code>
<% Summa = "100" %>
<% = FormatNumber(Summa,0) %>
<% = FormatNumber((Summa * 0.25),0) %>
<% = FormatNumber((Summa * 1.25),0) %>
</code>
Med dessa så får jag i alla fall det resultat, som jag tror att du att du är ute efter, dvs Summa multipliserat med de tal du angivit men med noll antal decimalerSv: FormatNumber
nu vill jag ha desamma på detta, då jag oxå har en Replace funktion som kör så kan jag inte se hur och vart jag skall få in så jag kan fixa formateringen.
<code> <% =Replace(RecSet("AntalxBelopp"), "," , "") %> </code>
<code> <% =Replace(RecSet("Belopp"), "," , "") %> </code>
<code> <% =Replace(RecSet("Antal"), "," , "") %> </code>
allt är ju bara för skönhetens skull så att det ser snyggt ut på sidan ju :-)Sv: FormatNumber
Gör på samma sätt
Kanske att du lagrar ditt resultat av Replace i en variabel och sedan gör du precis som ovanSv: FormatNumber
"Gör på samma sätt" hur då?? hajar inte med alla (?) dom ju :-)
Replace i en variabel ? hur fixar man det då?Sv: FormatNumber
<%
Summa = =Replace(RecSet("AntalxBelopp"), "," , "")
Response.Write(FormatNumber(Summa,0)) & "<br>"
%>
och likadant för resterande rader....