Hade tänkt att lägga upp ett forum på en sida jag pular med och hade tänkt att använda snitz forum (http://forum.snitz.com). Jag har inga problem med att få forumet att fungera, men tyvärr så måste besökarna registreara sig innan dom kan lägga en post på formet, och det är här mitt problem kommer. Så länge databasen filen (access?) ligger i samma mapp som dina filer kan du inte hindra användare från att ladda ner den, om de råkar lista ut vad din databasfil heter. Tackar för informationen och hjälpen. Och, ja, det är en access databas med DNS-Less koppling, glömde lägga in det tidigare :-/ De flesta webhotel brukar ha en mapp som inte är åtkomlig från webben, placera din databas där!Nybörjar fråga
Problemet är att vem som helst kan ju ladda ner databasen med alla användar namn och lösenord om dom känner till/gissar sök vägen till databasen, och så vill jag inte ha det.
På en UNIX server så är det ju inte några problem att skydda en mapp på servern genom CHMOD komandon, men hur gör jag på en Windows server?
Sidan ligger på Admax webbhotell, så är det något jag behöver ha dom för att ordna, eller finns där något enkelt sätt att hindra illvilliga besökare från att komma åt databasen ändå?
Mvh
TotteSv: Nybörjar fråga
Det man brukar göra är att lägga databasen i en mapp utanför webserverns åtkomst, det kan du antaligen inte göra eftersom du ligger på ett webhotell så du får döpa din fil till något svårgissat typ.
dashföi9320flaf902iuj3.mdb
Det blir då ganska svårt för någon att hitta din databasfil och ladda ner den.
- MagnusSv: Nybörjar fråga
TotteSv: Nybörjar fråga
/Johan