Jag får inte det här att fungera. Jag har skrivit det i ASP men jag får hela tiden det här fel meddelandet i från explorer. Tror inte det är särskilt bra att använda andra tecken än a-z och 0-9 i tabell- och kolumnnamn. Man tackar för det. Men det löste tyvärr inte problemet men du hade rätt att det inte var en text sträng. Men samma problem kvarstår. Så här kommer hela kod strängen. Håller med Johan här att kolummen "Användare" borde inte innehålla några svenska tecken.. Jag har nu suttit och tittat på denna kod i flera timma och börjar nog bli blind (skänns det som) :-) Det är nog ingen fara att kolla igenom det :O) det är väl tanken bakom ett forum, typ hjälpas åt så gott man kan :O) japp nu kan man nog sitta tillbaka en stund innan nästa problem uppkommer. men jag tackar er för vissat intresse (mycket tacksam). Nu ska jag bara få ut svaren på samma sida under sökfälten. Så om ni har några bra förslag hur man kan göra det på ett snyggt sätt så är jag tacksam. Snyggt sätt tycker jag iaf är när det är uppdelat på flera sidor om resultatet är stort, och sen i kolumner, sen att det är enkelt upplagt så att inte hela resultatet blir svårlästJag har ett problem med en databas uppkoppling
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Okänt
/Intranet/toolbox.asp, line 39
Kod:
35 Set OBJdbConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
36 OBJdbConnection.Open "intranet"
37
38 SelectQuery = "SELECT * FROM Användare WHERE recID = '" & LogonUser & "'"
39 Set rsUsers = OBJdbConnection.Execute(SelectQuery)
Jag förstår inte varför det inte fungerar om någon kunde hjälpa till så skulle jag bli mycket tacksam. Sv: Jag har ett problem med en databas uppkoppling
Dessutom - är recID verkligen en kolumn med text?
/JohanSv: Jag har ett problem med en databas uppkoppling
Private Sub CheckLogin()
If Session("xxxxxx") = "" Then
LogonUser = Request.ServerVariables("LOGON_USER")
If LogonUser = "" Then LogonUser = Request.QueryString("hlogin")
If InStr(LogonUser, "\") = 0 Then LogonUser = "\" & LogonUser
LogonUser = Mid(LogonUser, InStr(LogonUser & "\", "\")+1)
If LogonUser = "" Then
' Ej inloggad och inget inloggningsförsök
Response.Status = "401 Access denied"
%><HTML>
<HEAD><TITLE>Åtkomst nekad</TITLE></HEAD>
<LINK REL=STYLESHEET HREF="stylesheet.css" TYPE="text/css">
<BODY BGCOLOR=#FFFFFF TEXT=#000000 LINK=#0000FF VLINK=#0000FF>
<BIG><FONT COLOR=#FF0000>Åtkomst nekad</FONT></BIG><P>
Du måste logga in med ett giltigt WindowsNT-konto.
</BODY>
</HTML><% Response.End
Else
Set OBJdbConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
OBJdbConnection.Open "intranet"
SelectQuery = "SELECT * FROM Användare WHERE middle_name = '" & LogonUser & "'"
Set rsUsers = OBJdbConnection.Execute(SelectQuery)
Det är ju längst ner som explorer pekar på att det är fel men det säger ju inte att det kan vara fel högre upp :-)Sv: Jag har ett problem med en databas uppkoppling
Har du testat att köra SQL frågan direkt i Access och ser att den funkar?Sv: Jag har ett problem med en databas uppkoppling
Men kan inte komma på något kreativt. jag har kollat att det funkar i access men kommer inte längre
Hoppas att jag inte tar för mycket tid för er. jag är tacksam för alla förslag
//AndréasSv: Jag har ett problem med en databas uppkoppling
du öppnar mot en DSN också, har du kollat så att den funkar?Detta problem är nu löst !
//Andréas Sv: Detta problem är nu löst !