Jag har länge kört asp-sidor mot en access2000-databas. Det låter lite konstigt att du får dessa feltexter. Vad händer om du ändrar tillbaks? Jag har nu gjort en kopia på databasen och namnändrat originalet till ursprunget. Kör du det på din egna IIS Server?? Tyvärr så funkar inte "väntmetoden" hos mej.Fel i ODBC-koppling
Nu ändrade jag databasens namn och ändrade även ODBC-källan att peka på det nya namnet.
Inget annat är ändrat än databasnamnet.
Då dyker detta felmeddelande upp. Jag har testat att ta bort ODBC-källan och lägga in den på nytt, men icke.....
Nån som vet????
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att öppna filen '(okänt)'. Den är antingen låst av annan användare eller måste du ha behörighet att läsa den.
/INTERNT/RegBokn.asp, line 8Sv: Fel i ODBC-koppling
Det kan ju vara så att filen är skrivskyddad i och med att du döpte om den eller att du i Access kommit åt så den bara kan öppnas exklusivt alternativt att du har Access igång samtidigt som du öppnar filen.Sv: Fel i ODBC-koppling
Felet kvarstår.
Men om jag nu ändrar ODBC-källan till kopian av databasen och kör, så funkar den sida som krånglar i originalet.
I stället slutar nästa asp-sida fungera. Och där får jag inget annat felmeddelande än att "Åtgärden avbröts".
Koden i sidorna är inte ändrad och dsn-angivelsen är identisk. ?!?!
-----------
Här är feltexten:
Feltyp:
Provider (0x80004005)
Åtgärden avbröts
/hkship/INTERNT/regular/BoknLista.asp, line 7
Webbläsare:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; Q312461; .NET CLR 1.0.3705)
Sida:
GET /INTERNT/BoknLista.asp
Tid:
den 22 maj 2003, 08:01:43
Mer information:
Microsoft Support
------------------
Om jag nu klickar på länken "Microsoft Support" så öppnas ju Microsofts sida.
Klickar jag sen på Back-knappen i webbläsaren, så får jag tillbaka min sida med data utan felmeddelande!
----
<code>
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "dsn=www.hkship.se_db2"
</code>Sv: Fel i ODBC-koppling
isåfall så verkar du ha samma problem som jag har..
Ibland funkar det att använda databaserna och ibland inte..
När det inte fungerar så väntar man bara en stund och sedan kör igen så funkar det. Och om du precis har använt databasen i MS Access och har stängt ner den så ska du inte gå direkt in på sidan och prova.. utan vänta ett tag så ska det funka sedan..
Jag vet inte varför det är så, men man kanske ska prova att installera om IIS och Office paketet..
mvh
//JonnieSv: Fel i ODBC-koppling
Däremot har jag nu kopierat databasen än en gång och namnändrat den till ursprungsnamnet och nu fungerar den.
Skulle vara trevligt att veta vad Microsoft har för förklaring på detta.