Hur gör jag för att besökarens namn bara ska kunna innehålla abcdefgh och 0123456789? när han registrerar sej på sidan.... <code> har inte testat din kod men tror att du missförstod mej.. jag vill inte att man ska kunna ha med tecken som %€"=?#;'" osv.. eller du kanske förstod mej förresten.. ser det nu när jag tittar på koden Andreas din kod fungerade inte men löste det med den här koden: validChars = "ABCDEFGHILKMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖabcdefghiljklmnopqrstuvwxyzåäö1234567890" Ähh.. Bara glömt en else satsen.Tillåt bara bokstäver och siffror?
tycker jag sett det här i forumet men hittar det inte nuSv: Tillåt bara bokstäver och siffror?
Function Validate(Value)
Dim Char
Dim Index
If Len(Len(Value)) Then
Validate = True
For Index = 1 To Len(Value)
Char = Mid(Value,Index,1)
If LCase(Char) <> UCase(Char) Then
ElseIf IsNumeric(Char) Then
Validate = False
Exit For
End If
Next
End If
End Function
</code>Sv: Tillåt bara bokstäver och siffror?
dom hä ecknen ska man kunna ha med:
ABCDEFGHILKMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖabcdefghiljklmnopqrstuvwxyzåäö1234567890Sv: Tillåt bara bokstäver och siffror?
Sv: Tillåt bara bokstäver och siffror?
Function Validate(Value)
for i = 1 to len(Value)
char = mid(Value,i,1)
Select case lcase(char)
case "a","b","c","d","e","f","g","h","i","j","k","l","m","n","o","p","q","r","s","t","u","v","w","x","y","z","å","ä","ö","1","2","3","4","5","6","7","8","9","10","_"
Validate = True
case else
Validate = False
exit for
end Select
next
End FunctionSv: Tillåt bara bokstäver och siffror?
Function Validate(Value)
for i = 1 to len(Value)
if instr(validChar, mid(value,i,1)) = 0 Then Validate = False : Exit Function
next
Validate = True
End Function
Sv: Tillåt bara bokstäver och siffror?
<code>
Function Validate(Value)
Dim Char
Dim Index
If Len(Len(Value)) Then
Validate = True
For Index = 1 To Len(Value)
Char = Mid(Value, Index, 1)
If LCase(Char) <> UCase(Char) Then
ElseIf IsNumeric(Char) Then
Else
Validate = False
Exit For
End If
Next
End If
End Function
</code>
Fördelen med min kod är att den tillåter alla bokstäver. T.Ex. û, û, î, Î, osv...
Men det kanske inte är intressant, T.Ex text som inte lagrar unicode i en databas förlorar ju teckeninformation för tecken som inte ligger inom ANSI teckentabellen.