Jag har en databas med personer dessa är indelade i en eller flera kategorier. Skrivet ur huvudet så inga garantier, men jag tror nog detta ska fungera: Tack för förslaget dock så får jag följande felmedelande "Typblandnigs fel i vilkorsutrycket" Det var vad jag trode också.... Men jag kan inte se att det skulle fattas några ", nånstans. Jag har nu hittat felet det var fel dattyp.SQL problem
Jag vill nu kunna välja utt flera av dessa egenskaper. Detta kan ju göras med OR och de två önskade egenskaperna.
Som koden visar
<code>
SELECT Person.Namn
FROM Person INNER JOIN (Kategori INNER JOIN namnKategori ON Kategori.KetegoriId = namnKategori.Kategori) ON Person.PersonId = namnKategori.PersonId
WHERE (((Kategori.Kategori)="skola" Or (Kategori.Kategori)="artist"));
</code>
Det jag dock vill göra är att välja ut de personer som har exakt de två egenskaperna tanken faller ju då på AND men detta går inte får bara en tom rad fast det fins flerapersoner som gjust har de efterfrågade egenskaperna.
Kan någon vara snäll att vissa mig hur en sådan fråga skulle kunna se utt???
MVH ViktorSv: SQL problem
<code>
SELECT p.Namn
FROM Person p
INNER JOIN (SELECT PersonId
FROM namnKategori
WHERE Kategori IN ('skola', 'artist')
GROUP BY PersonId
HAVING COUNT(*) = 2) k
ON p.PersonId = k.PersonId
</code>Sv: SQL problem
"Typblandnigs fel i vilkorsutrycket"
Har försökt men kan inte hitta vad det är som är fel....
Nån som ser detSv: SQL problem
brukar betyda att du har skrivit '' runt ett nummerfält eller utan '' runt ett textfältSv: SQL problem
Ni ser koden här åvan som den gode Christoffer Hedgate, hjälpte mig med.
Kan som sagt inte huiita några fel i denna kod vore tacksam för all hjälp.
MVH Viktor A. Sv: SQL problem
Hurvida så har jag ett nytt problem.
Om jag har en array med olika kategorier som jag vill sortera utt vilka som dessa överstämer vid. Hur kan detta göras. Jag vet inte innan hur stor arrayen är eller vilka värden som den kommer att innehåla detta är nått som användaren väljer...
MVH Viktor