så här ser min accessdatabas ut: Det ända som jag är tveksam till om det är rätt är Fick inte med att alla andra fält funkar, jar jag bort det som finnas på line 12 så funkar det. har tittat om det är nått stavfel och bytt till annat namn osv. minst 20 gånger men får iaf samma fel. oj oj oj, du håller databasen helt öppen, hitta ett tips här som verkade lätt och bra för mig, men då jag testar det så får jag detta fel: hejsan hittade mitt fel själv, vill skriva en svordom eller som mina barn säger "fultord"hittar inte felet :-( (hitta parametern)
------------------------------------------------------------------------------------------
id datum hemmalag bortalag malhemma malborta
------------------------------------------------------------------------------------------
det är detta fält som det tydligen inte funkar:
<code> <input name="malborta" type="text" class="input" id="malborta" size="5"> </code>
<code> Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("datab/match.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.recordset")
SQL = "Select * From klaramatcher "
RecSet.Open SQL, Con, 3, 3
RecSet.AddNew
RecSet("datum") = Request.Form("datum")
RecSet("hemmalag") = Request.Form("hemmalag")
RecSet("bortalag") = Request.Form("bortalag")
RecSet("malhemma") = Request.Form("malhemma")
RecSet("malborta") = Request.Form("malborta")
RecSet.Update
RecSet.Close
Con.Close
Set RecSet = nothing
Set Con = nothing </code>
och det är detta fel jag får:
Det gick inte att hitta parametern.
add.asp, line 12
line 12:
<code> RecSet("malborta") = Request.Form("malborta")
</code>
jag kan inte hitta felet :-(
/TommySv: hittar inte felet :-( (hitta parametern)
<code>SQL = "Select * From klaramatcher "</code>
jag hadde skrivit
<code> SQL = "klaramatcher "</code>
Mvh FreddeSv: hittar inte felet :-( (hitta parametern)
/TommySv: hittar inte felet :-( (hitta parametern)
du tillåter tillochmed database-injections :D
*tiss*Sv: hittar inte felet :-( (hitta parametern)
Ändra SQL = "Select * From klaramatcher " till SQL = "Select * From klaramatcher WHERE 1=2" då får du tillbaka en tom post, bättre än att hämta hela databasen.
Sedan så är Datum ett reserverat ord, kan vara det som ställer till det också, i alla fall på ett engelskt OS.
Sen kan du ju testa att skriva ut den parametern som felar så att du ser att den får ett värde.
//Anna-KarinSv: hittar inte felet :-( (hitta parametern)
Feltyp:
Serverobjekt, ASP 0231 (0x80004005)
Ogiltigt URL-format eller så användes en fullt kvalificerad, absolut URL. Använd relativa URL:er.
/tab/hockey/add.asp, line 5
detta är line 5
<code> Server.Execute (SQL)</code>
tar jag bort rad 5 så ser jag att allt funkar då jag skriver ut med
Response.write (SQL)
om rad 5 inte finns så hamnar inte nått heller i accessdatabasen, vad är felet nu då :-(
<code> <%
set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("datab/match.mdb") & ";"
SQL= "INSERT INTO klaramatcher (datum, hemmalag, bortalag, malhemma, malborta) VALUES ('" & Request.Form("datum1") & "', '" & Request.Form("hemmalag1") & "', '" & Request.Form("bortalag1") & "', '" & Request.Form("malhemma1") & "', '" & Request.Form("malborta1") & "')"
Server.Execute (SQL)
Connect.Close
set Connect = nothing
Response.write (SQL) %> </code>Sv: hittar inte felet :-( (hitta parametern)
Så här brukar jag göra när jag skriver mina SQLsatser.
Namn = Request.Form("namn")
Kategori = Request.Form("kategori")
Conn.execute("Insert Into linkz(link,namn,kategori) Values('" & Link & "','" & Namn & "'," & Kategori & ")")
//Anna-KarinSv: hittar inte felet :-( (hitta parametern)
ett av fältet i databasen var formaterat för datum, men det skulle vara text så därför fick jag alla fel.
det blir ju så om man inte kan tänka klart ju, sorry för mitt mistag!