Vill ha en funktion som skriver fram matcher i en grupp. Denna SQL sats kanske funkar: är du säker på att du förstod svaret? Hillqvist, ska det inte vara <> (skiljt ifrån) istället för < (mindre än)?: Nej det ska det inte. Använder man lika med kommer alla lag spela två gånger mot varandra. Använder man istället >- eller <-operatorn så spelar bar lagen mot varandra en gån. Behöver man inte någon form av ORDER BY samt en loop för att få ut all data? Sen kanske inte alltid laget med lägst id i en match spelar som hemmalag. Också ett problem att lösa? Om du berättar hur du vill sortera dem och vad som bestämmer om det är hemmalag eller inte.alla möter alla (match sida)
vi säger att grupp1 har lagen:
lag1
lag2
lag3
lag4
--------
då vill jag att den skriver fram det så här typ:
(alla möter alla)
lag1 vs lag2
lag3 vs lag4
lag1 vs lag3
lag2 vs lag4
lag1 vs lag4
lag2 vs lag3
(alla lagen e ju ett recordset, i tabellen "league" where group = 1)
är någon riktigt snäll och duktig kan nån göra EN kod för ALLA 8 grupper..
så jag slipper använda samma kod 8 gånger.... annars nöjer jag mig så klart med koden för en grupp...
TACK FÖR MIG! OCH TACK FÖR SVAREN I FÖRHANDSv: alla möter alla (match sida)
SELECT Teams1.Name As TeamName1, Teams2.Name As TeamName2
FROM Teams As Teams1 LEFT JOIN Teams As Teams2 ON Teams1.ID < Teams2.IDSv: alla möter alla (match sida)
Dessutom, var inte så självisk ;o), har du löst det får du väldigt gärna dela med dig till andra, det brukar funka bäst på en plats som den här. Det är ju så den lever vidare, eller hur?Sv: alla möter alla (match sida)
SELECT Teams1.Name As TeamName1, Teams2.Name As TeamName2
FROM Teams As Teams1 LEFT JOIN Teams As Teams2 ON Teams1.ID <> Teams2.ID
Och, dela med dig av din lösning så slipper frågan ställas flera gånger.
cya,
PatrikBSv: alla möter alla (match sida)
Där emot är en InnerJoin mer lämpligt för att slippa sista posten som blir tom med en Left Join
SELECT Teams1.TeamName As TeamName1, Teams2.TeamName As TeamName2
FROM Teams As Teams1 INNER JOIN Teams As Teams2 ON Teams1.TeamID < Teams2.TeamID
Tabell: Teams
TeamId TeamName
1 lag1
2 lag2
3 lag3
4 lag4
Resultat av frågan:
TeamName1 TeamName2
lag1 lag2
lag1 lag3
lag2 lag3
lag1 lag4
lag2 lag4
lag3 lag4
Alla lag möter varandra.Sv: alla möter alla (match sida)
Sv: alla möter alla (match sida)