Jag har en tabbavgränsad textfil med ca 14000 företag med namn, adress och postnummer. kan du inte få in det som finns i textfilen i en access databas eller nått liknande?? det borde ju vara lättare att fixa nått från en databas istället eller har jag missuppfattat dig? De ska nog inte vara några problem att få in all data i en access databas. JAg skulle gå till väga på följande sätt: Jag har tyvär ingen möjlighet att skapa nånting nytt i Oracle databasen, annars var nog din idé Andreas bra.Matcha textfil mot databas
Så har jag en Oracledatabas med 160,000 företag med samma fält(plus en hel del till).
Nu är de så att jag vill ha ut löpnummret från databasen på företagen som finns i textfilen. I textfilen kan de finnas många identiska företag, och i databasen kan de finnas många identiska företag fast med olika löpnummer. (vilken av de löpnummren som tas fram av de identiska företagen är inte så noga)
De jag hade tänkt göra är att via lite stränghantering få ut företagsnamn, adress osv och sen göra en sökning mot databasen och då få ut löpnummret.
På detta sätt så kommer de då att göras ca 14 tusen sökningar.
Nu ska de bara göras en gång och sen är de klart, men i framtiden kommer jag säkert få göra samma sak och de kan ju vara bra att ha nånting trimmat.
Nån som har ett förslag på hur allt kan bli bättre/snabbare/lättare?
/DanielSv: Matcha textfil mot databas
/TommySv: Matcha textfil mot databas
Då blir de istället 2 databaskopplingar(1 mot accessen och 1 mot oracle), men kod och så borde väll bli ungefär de lika? Förutom att man slipper all stränghanteringar(kolla av vart semikolorna finns osv).
Men hur pass databas/server-krävande är de att göra så här?Sv: Matcha textfil mot databas
Infoga textfilen i en temptabell i oracledatabasen,
göra jämförelsen med en updatefråga och sedan mata ute informnationen.
Jag tror det är smidigast sättet.Sv: Matcha textfil mot databas
Kan man köra en update på en tabell i en accessdatabs med matchning mot oracle-databasen? Alltså så som du tänkte Andreas fast en accessdatabas istället för temp-tabell?