Hej! förslår att du läser lite grundläggande artiklar om ASP, du verkar ha väldigt vida frågor, dem är inte så lätta att besvara om man inte ska skriva ihop en hel artikel åt dig.SQL,databas med VBSCRIPT
I ett tidigare inlägg fick jag lära mig hur jag kallar på en subrutin.
Nu kommer en följdfråga
I koden
<code>
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<%
' ansluter till min datakälla
Set ObjConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
ObjConn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" + Server.MapPath("xxxxx.mdb")
%>
<script language="VBScript" type="text/VBScript"></script>
sub Loggin()
Dim IUserid
Dim StrPassword
Dim strSQL
IUserid=document.GetLoggin.userid.value
strPassword=document.GetLoggin.password.value
strSQL="SELECT * FRON USERS WHERE userid=" & IUserid
set rst=Objconn.execute(strSQL)
End sub
</script>
</code>
1. Kan jag i denna subbrutin kontakta en databas och skicka en sqlfråga
2. Hur får jag i såfall ut värderna i reccordesetet
3. I ASP använder man response.write. Hur skriver jag för att få ut värdet ur en variabel på samma sätt. Dels i en sub samt kunna placera den varsom helst på sidan, utanför subben.
4. Kan jag använda variabler skapade utanför subben och använda dem i subben.
/PhinalaSv: SQL,databas med VBSCRIPT
När det gäller ASP o VBScript är det viktigt att förstå att det finns en servermiljö och en klientmiljö, på båda går det att använda VBScript, men och det är ett stort men. Server mijön körs på servern, och resultat är HTML-kod med antingen VBScript eller JScript insprängt, denna kod kan i sin tur påverka HTML koden dynamiskt, men den kan INTE påverka exvis databasen direkt, utan måste då ladda om sidan på nytt, då går man tillbaka till servermiljön.
Förslagsvis, för att inte blanda alltför mycket, föreslår jag att man kör VBScript på server miljön och JScript på klient, på det viset är det lätt att hålla reda på vad det är för kod man redigerar.
Alltså, kör dina SQL Frågor på servern först. Jobba med resultat genom att generera en HTML sida på servern. När den är färdig skickar du den tillbaka till anv webbläsare genom ex.vis Response.Write, det går även bra att göra det kontinuerligt med en massa Response.Write:s.