Om du använder denna programsnutt som en includefil till alla dina sidor så kommer du att ha en besöksräknare på varenda sida vilket kan vara nyttigt för hemsideägaren, speciellt för att enkelt få veta vad som är mest läst respektive sämst . "Håller samma programsnutt reda på vilken räknare som är till resp sida?" Jag kan inte databas. på varje asp sida så inkluderar du så här: och självklart <%=iCount%> vars du vill ha räknaren på sidanHur använder jag en programsnutt som en includefil till alla mina sidor?
Det är denna programsnutt som jag tänker använda:
<%
Dim objFSO, objCountFile
Dim strCountFileName
Dim iCount
' Vi skapar en fil med Filnamnet som i detta fall blir din asp.sida är döpt till med skillnaden att den får prefixet .cnt
strCountFileName = Server.MapPath(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") & ".cnt")
' Instansierar FSO
Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
' Öppnar textfilen (1 = För läsning, True = skapa)
Set objCountFile = objFSO.OpenTextFile(strCountFileName, 1, True)
' Läs den aktuella raden
If Not objCountFile.AtEndOfStream Then
' Hämtar värdet till iCount
iCount = CLng(objCountFile.ReadAll)
Else
' Saknas filen, sätter vi iCount till 0
iCount = 0
End If
' Stäng filen
objCountFile.Close
Set objCountFile = Nothing
' Nu ökar vi räknaren med 1
iCount = iCount + 1
' Nu skriver vi över den gamla filen
Set objCountFile = objFSO.CreateTextFile(strCountFileName, True)
' och skriver vårt nya värde
objCountFile.Write iCount
' Stänger filen igen
objCountFile.Close
Set objCountFile = Nothing
' Frigör alla objekt från minnet
Set objFSO = Nothing
%>
Håller samma programsnutt reda på vilken räknare som är till resp sida?
Sedan vill jag på en annan sida ha en sida med en sammanställning av besöken på de olika sidorna.
Hur gör jag det?
undrar TomSv: Hur använder jag en programsnutt som en includefil till alla mina sidor
- Ja.
"Sedan vill jag på en annan sida ha en sida med en sammanställning av besöken på de olika sidorna. Hur gör jag det?"
- Öppnar filerna och läser rad för rad. Om du vill ha statistik så är de nog lättare om du lägger allt i en databas.Sv: Hur använder jag en programsnutt som en includefil till alla mina sidor
Men som include fil... betyder det att jag lägger in programsnutten i början på varje html-sida som jag vill ha räknare på?
Eller är det någon länk som ska referera till programsnutten?
undrar TomSv: Hur använder jag en programsnutt som en includefil till alla mina sidor
<code>
<!-- #include file="programsnutt.asp"-->
</code>Sv: Hur använder jag en programsnutt som en includefil till alla mina sidor