Jag har just lagt upp en massa bilder på server och loopar upp dessa i ett bildarkiv som thumbnails.. tycker att detta går lite väl slött och undrar om jag ska ge mig på att trycke in bilderna db i stället... Vinner jag något på det? kommer det att gå snabbare? är det någon som har tips och råd för vad som är bäst:) Det lär antagligen komma att gå slöare och slöare ju mer du laddar in i db Hur gör du thumbnails? Det kan väldigt lång tid att ladda stora bilder om man inte har gjort lätta thumbnails... Den klassiska frågan, och överallt som jag har läst är svaret, undvik binära filer i DBn om du kan, det beror ju lite på vilka behov ni/du har. ok.. tackar för svaren... jag sparar namn på filen och sökvägen.. Thumbs skapar jag med width och height... är det det som tar lång tid ? hehe, det är inte thumbs, den laddar ju ner hela bilden och sedan visar den i mindre skala, dvs. den laddar alla bilder... sant, kan vara smidigt att använda ett bildvisar program för att generera thumbs, mycket enkelt och smidigt, i princip alla moderna bildvisar program har stöd för det inbyggt...ska jag lägga image i db eller som enskilda filer på server.
Sv: ska jag lägga image i db eller som enskilda filer på server.
Använd istället en db, men spara sökvägen till filen iställetSv: ska jag lägga image i db eller som enskilda filer på server.
/HHSv: ska jag lägga image i db eller som enskilda filer på server.
Alltså, det är att föredra ett alternativ där man endast har sökvägen/filnamnet för varje bildfil i dbn.
Det binära innehållet lagras i filsystemet.Sv: ska jag lägga image i db eller som enskilda filer på server.
Testa gärna XnView, mitt favvo prog
Du behöver ju dessutom inte någon extra data i dbn, det räcker ju med att bestämma två olika format:
<code>
images\img_<postnr i db>.gif
och för thumbsen:
images\thumbs\thumb_img_<postnr i db>.gif
</code>