I en gästbok sparar jag även vid vilken tidpunkt inläggen skrivs. Använder mig av <%=now%> och då får jag ju exempelvis 2003-06-10 12:57:03. Varför ska du göra såhär? Japp, det blev ju bra, tack! Spara hela NOW strängen i databasen, men dela bara upp den när du skall visa den. Javisst det skall jag ju naturligtvis göra, men jag vet inte hur man delar upp strängen när man visar den, kan någon ge ett exempel? Sorry, jag är inte så hemma på det här.. Så här ser koden ut Spara Now() i ditt datum fält och formatera värdet bara när du visar det. Enkel fråga angående tid
Men om jag vill skippa sekunderna på slutet så att det blir 2003-06-10 12:57, hur skall jag göra då?Sv: Enkel fråga angående tid
<code>
<% Response.Write Left(Now(),16) %>
</code>Sv: Enkel fråga angående tid
Nu till nästa problem; när jag visar posten så visas ändå hela texten 2003-06-10 13:31:00.
Fast med 00 på slutet eftersom informationen om sekunderna inte lades till i databasen.
Jag visar datumet på den sidan som visar samtliga poster i gästboken med <% =RecSet ("published") %>, finns det nåt liknande sätt man kan begränsa så att det i det fältet bara visas de första 10 siffrorna?Sv: Enkel fråga angående tid
Sv: Enkel fråga angående tid
Sv: Enkel fråga angående tid
<% Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=d:\clients\wwwroot\v2\data\db.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT * FROM column ORDER BY published DESC"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic
%>
<% =RecSet("published") %>
<% =RecSet("headline") %>
<% =RecSet("content") %>
<%
RecSet.movenext
%>
Jag förstår ju att ändringen skall göras på <% =RecSet("published") %> strängen, men kan någon visa konkret??Sv: Enkel fråga angående tid
Placera över loop:
<code>
<%
Function MyTime(Value)
If IsDate(Value) Then
MyTime = FormatDateTime(Value, vbShortDate) & " " & FormatDateTime(Value, vbShortTime)
End if
End Function
%>
</code>
Exempel på anrop:
<code>
<%=MyTime(RecSet("published")%>
</code>