Hej Vet inte om detta spelar någon roll men: Hej! Du har väl förmodlingen inte angett att nrCountAnswer är en array Ok... Joo, visst kan du det. Det blev samma felmeddelande med ditt exempel... Aaaah, du skriver ut nrCountAnswer i formen... nrCountAnswer är ju din array eller hur? Jag har funderat på det. Men om jag vill ha med alla värden i arrayen för att kunna plocka ut dem i mottagar formuläret. Det jag tänker på är följande. Vill du skriva ut alla värden från din array i en form controll? är det inte enklare att skicka över två vektorer som varsin textsträng istället för att skicka Det är många saker jag skall hålla ihop. Tack för alla tips!Array problem (Hidden filedS)
Jag har följande kodsnutt
<code>
<form name="SkapaForm" method="post" action="CreateForm.asp" ID="SkapaForm">
<INPUT type="hidden" value="<%=(NumberOfQuestion)%>"ID="nrQuestions" NAME="nrQuestions">
<INPUT type="hidden" value="<%=(nrCountAnswer)%>"ID="nrAnswers" NAME="nrAnswers">
<TBODY>
<% ' Skriver ut frågorna
For I = 1 to NumberOfQuestion
NumberOfAnswers = request.Form("QUestnr" & I)
nrCountAnswer(I) = NumberOfAnswers
%>
</code>
Problemet jag har är att systemet hojatar att det är fel här:
<INPUT type="hidden" value="<%=(nrCountAnswer)%>"ID="nrAnswers" NAME="nrAnswers">
Felmeddelande säger
"Response-objekt: 007~ASP 0106~Datatyperna stämmer inte överens~En ohanterad datatyp påträffades."
Och den marekerar <code>="<%=(nrCountAnswer)%>".</code>
Varför säger den att Datatyperna inte stämmer... Jag har till och med varit drifttig och dimensionerat den ' Dim nrCountAnswer () även som nrCountAnswer(20) samt nrCountAnswer bara... Meddelandet kopmmer upp ändå..
/PhinalaSv: Array problem (Hidden filedS)
Varför har du paranteser när du skriver ut variablarna?
<code>
<%=(NumberOfQuestion)%>
</code>
Vad händer om du tar bort dom?
Bara en chansning.....:-)
/JockeSv: Array problem (Hidden filedS)
Jag har fått en del felmeddelande där jag inte hade paranteser, så jag har bara fortsatt med det....Och det hjälpte tyvärr inte att tabort dem..
Tack ändå
Sen måste I börja på 0, inte 1
nrCountAnswer = array
For I = 0 to anyNumber
Redim Preserve nrCountAnswer(i)
NumberOfAnswers = "QUestnr" & I
nrCountAnswer(I) = NumberOfAnswers
NextSv: Array problem (Hidden filedS)
Hm... Jag trodde att man bara kunde deklarera variabeln med
<code>Dim nrCountAnswer()</code>
och att det själv fattade att det var en lite array.
Jag gjorde sedan en redim när jag vet vet längden på arrayen.
samt varför måste jag börja med index 0. Om jag sätter arrayen till <code>Dim nrCountAnswer(10)</code>. Kan jag inte då börja lägga in från index 1?
/phinalaSv: Array problem (Hidden filedS)
Ex:
Dim arr(20)
arr(1) = "a"
response.Write arr(1)
funkar om det var så du tänkte.... Sv: Array problem (Hidden filedS)
Jag bifogar mer kod
<code>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Untitled Document</TITLE>
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</HEAD>
<%
Dim ObjConn,rs
Dim strSql
Dim NumberOfQuestion, NumberOfAnswers, lngSumQuestion
Dim I
Dim nrCountAnswer()
NumberOfQuestion= request.Form("nrQuestions")
Redim nrCountAnswer(NumberOfQuestion)
%>
<meta name="vs_snapToGrid" content="True">
<meta name="vs_showGrid" content="True">
<table width="633" height="225" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" ID="Table1">
<!--DWLayoutTable-->
<form name="SkapaForm" method="post" action="CreateForm.asp" ID="SkapaForm">
<INPUT type="hidden" value="<%=(NumberOfQuestion)%>"ID="nrQuestions" NAME="nrQuestions">
<TBODY>
<% '..................................................................
' Skriver ut frågorna
For I = 1 to NumberOfQuestion
NumberOfAnswers = request.Form("QUestnr" & I)
nrCountAnswer = NumberOfAnswers
</code>
så ser övre delen ut.. Tyvärr kan msdn inte hitta en bättre beskrivning på felet. Men jag kan inte förstå varför det är fel datatyp...
<code><INPUT type="hidden" value="<%=(nrCountAnswer)%>"ID="nrAnswers" NAME="nrAnswers">
'Och det är detta som den klagar på
value="<%=(nrCountAnswer)%>"
</code>
/phinalaSv: Array problem (Hidden filedS)
Du måste angen vilken position i arrayen du ska skriva ut nrCountAnswer(1) eller hur?Sv: Array problem (Hidden filedS)
I mitt program Som är ett frågeformulär, så anger jag först hur många frågor som skall finnas. Sedan per fråga anger jag hur många svar det skall vara på varje fråga.
1. Hur många frågor skall finnas ..... jo 3 frågor
2. Hur många svar skall det finnas per fråga.... jo fråga 1= 2 svar,fråga 2=4 svar, fråga 3= 2 svar
Dessa frågor blir ju dynamiska dvs....
För att översätta detta till koden blir det
ex:
NrOfQuestions innehåller antal frågor = 3
sedan kommer lopen som skapar 3 text fält där man skall ange hur många svar per fråga det skall finnas. Varje text fällt kommer d att heta Questions
<code>
For I = 1 to NrQuestions
<Input ....name="Question<%= I %> " ' eller Motsvarande
next
</code>
På detta sätt skapas det en form av array och Question skickas i formen till nästa sida
Hoppas att detta är begripligt....
På samma sätt bygger jag nrCountAnswer
men jag kanske är helt fel ute..????
Jag tycker det verkar knepigt att skriva ut allt i ett enda element men du kan ju loopa genom din array
for i = 0 to ubound(arrayen)
str = str & arrayen(i)&","
next
sedan anger du str som värdeSv: Array problem (Hidden filedS)
över värde*n variabler?
du kan slå ihop en vektor (array) med join och splitta den med split, genom att ange ett separations tecken, vanligast kommatecken
du har du bara 2 st sk hidden variabler att hålla reda på, där index värdet motsvarar frågan och antalet svar i varsin vektor, smidigt så det förslår
Eftersom de är av hidden typ är du ju inte intresserad av att se alla i varsin formvariabel misstänker jag, utan bara vill mellanlagra infon till nästa steg. därför tror jag att det är smidigare på det här sättetSv: Array problem (Hidden filedS)
Jag har följande värden att hålla reda på.
1. Hur många frågor skall skapas. (variabel)
2. Hur många svar per fråga skall det finnas.(en array med antalet svar per fråga)
3. Fråget exten per fråga (en array med text per fråga)
4. Svarstexten per svar kopplat till en fråga.. (en array med alla svar kopplat till en fråga)
ex:
fråga 1: Vad heter du
svar 1 fråga 1: Pelle
svar 2 fråga 1: Tore
Fråga 2: Hur gammal är du?
svar 1 fråga 2: 10
svar 2 fråga 2: 11
osv.
flödesschemat är
1 först defienra hur många frågor skall det finnas i formuläret.
2. hur många svar per fråga skall det finnas.
3. Skriv texten på fråga 1
4. Skriv svarsaletrnativet på svar 1, fråga 1 tills alla frågor är skrivna och alla svarsallternativ finns
5. Bygg upp formuläret för användaren. Där skall frågorna synas och svarsalternativen. Kunden skall endast kunna välja ett alternativ per fråga.
Så grundtanken är att användaren själv skall kunna skap ett anpassat frågeformulär och styra alla frågor mm. Allt kommer att sparas i en databas för statestik och återkoppling.
Detta gör att jag måste hålla reda på en hel del och det är många värden som skall skickas och Loopas..för att kunna få ut alla byggstenar till formuläret.
Jag känner att jag har en fungerande lösning men den tog stopp vid detta felmeddelande.
Om ni har en bra struktur på hur jag bör bygga upp det så är det välkommet. Jag misstänker att mina metoder, som i och för sig fungerar, är ingen optimerad lösning.
/Phinala
Sv: Array problem (Hidden filedS)
Jag har hittat en bra lösning
Tack!
/Phinala