Hej! Hej, Hej. Kan du programmera vanlig VB6 eller C#, VB .Net ? Tjena grabbar! Det är inte så att du kan aktivera ett at-kommando som på tid surfar till en viss sida som i detta fall är din applikation och sedan stängs då den är klar? I så fall kan du styra den på tid. Tack för alla tips grabbar! Hej! Tackar för alla tips!Automatiskt nyhetsbrev!
Jag skulle vilja att ett nyhetsbrev med veckans evenamang genererades varje vecka under en period, låt oss säga oktober till april varje år. Jag vet hur man skriver en maillista med cdonts och hur man tillexempel kan göra en HTMLoutput som loopas från databasen. Det jag inte vet är alltså hur man ska få att köra av sig själv en gång i veckan. Hoppas ni förstår... Tänkte iallafall fråga om tips innan kag krånglar in mej i nåt i onödan.
Ha det/HampusSv: Automatiskt nyhetsbrev!
Det finns en artikel som jag skrivit som berättar om hur man gör en mailingtjänst http://www.pellesoft.se/login/articles/article.asp?artid=595. Jag har även för mig att i filarean finns ett färdigt program att använda om man inte vill bygga ett eget. Ta gärna en titt där.Sv: Automatiskt nyhetsbrev!
Då kan du lösa ditt problem genom att bygga en exe fil som du administrerar i den inbyggda schedulen som finns i windows.
Man kan även bygga en lite service som ligger och snurrar som då kollar mot databasen vid önskad tid. Om du inte kan vb .net eller c# så är det enklast att
köra en exe fil som triggas en gång i veckan via en schedule task på servern.
//Johan NSv: Automatiskt nyhetsbrev!
Tack för era svar.
Pelle: Jag har ju liksom skrivit en mailtjänst redan så det är inte riktigt problemet. Problemet är att jag skulle vilja att det skickade sig själv en gång i veckan så att min kund slipper göra det. Han ska alltså bara sköta evenemangskalendern så rullar jag ut veckans arrangemang i det automatiska nyhetsbrevet.
Johan: Jag skriver ju ASP kod med VB, så det har jag väl lite koll på. C# och VB.net har jag tyvärr ingen koll på alls. Jag tänkte liksom om det gick och skriva nån asp sida och trigga koden med kanske global.asa eller på nåt annat sätt. Kör accessdatabas för övrigt om nu det har nån betydelse. Tacskam för fler svar MVH/HampusSv: Automatiskt nyhetsbrev!
En annan variant är att om du har frekvent med besökare på din sida så gör du en kontroll varje gång någon laddar sidan, är det intervallet en vecka - starta då rutinen.
Ytterligare en variant är att bygga en service alternativt en exefil som dras igång via at-kommandot på din winnt server.Sv: Automatiskt nyhetsbrev!
Pelle:
Eftersom det är frekvent med besökare på sidan så kanske jag ska titta på alternativ 2.
at-kommando vet jag inte vad det är riktigt. Jag ligger med den webbplatsen hos ballou så det vet nog du om det går att aktivera om det var det du mena.
exe-filer och sånt är jag nog lite för novis för.
Förklara gärna mer om at-kommando?
Ha det/HampusSv: Automatiskt nyhetsbrev!
Varför inte spara ASP-sidan som en vbs-sida.
Sedan är det bara att ställa in schemahanteraren på när du vill att scriptet skall köras.
Det görs genom att du väljer "Scheduled tasks" från kontrolpanelen. Här söker du upp din fil via "browse". Här kan du sedan ställa in hur ofta och vid vilken tidpunkt som scriptet skall köras.
Trevlig midsommar
// ThomasSv: Automatiskt nyhetsbrev!
Jag måste försöka utvärdera detta. Återkommer troligtvis med frågor.
Glad midsommar/Hampus