Hej! Det borde fungera med = Jag förmodar att du inte har ett numeriskt fält för stad och det är kanske där problemet uppstår. Börja med att göra det numeriskt. En normal sql-sats för detta kan se ut som följer om du har en relationsdatabas med medlemmar i en och stad i en. Fungerade fint med: % tecken är ett sk wildcard, dvs kan ersättas med ett antal andra tecken - OCH kan bara användas med LIKE istället för "Like", vill hämta exakt lika
Med koden nedan är det mening att jag skall hämta medlemmsuppgifter från de medlemmar som kommer från den stad som har det id-nummer som är Request.Form("stad").
<code>
strWhere = strWhere & " AND medlemmar.stad Like '%" & Replace(Request.Form("stad"),"'","''") & "%'"
</code>
Vad skall jag skriva istället för "Like". Det blir nämligen fel med "Like" efterom id-nummret då bara behöver likna Request-nummret. Jag vill bara hämta de som har ett nummer i medlemmar.stad som är exakt lika dant som Request.Form-nummret.
Testade med ett likamedtecken men då hämtades inga poster alls.Sv: istället för "Like", vill hämta exakt lika
Dvs:
<code>strWhere = strWhere & " AND medlemmar.stad = '" & Replace(Request.Form("stad"),"'","''") & "'" </code>
Men kanske du har skrivit olika med stora och små, avslutande mellanslag etc
så en mera komplett version är
<code>strWhere = strWhere & " AND UPPER(LTRIM(RTRIM(medlemmar.stad)) = '" & Ucase(trim(Replace(Request.Form("stad"),"'","''"))) & "'" </code>Sv: istället för "Like", vill hämta exakt lika
Vi säger för enkelheten att göteborg är 32 som id.
<code>
Select förnamn, efternamn, stadsnamn
from medlemmar m, stad s
where m.stadid = s.stadid
and m.stadid = 32
</code>
Satsen hämtar ut alla medlemmars för, och efternamn samt stadens namn på alla poster vars medlemmar tillhör stad 32.
Hoppas detta hjälper digSv: istället för "Like", vill hämta exakt lika
<code>
strWhere = strWhere & " AND medlemmar.stad = '" & Replace(Request.Form("stad"),"'","''") & "'"
</code>
Tack!
...Men varför kunde man inte ha med procenttecknen?Sv: istället för "Like", vill hämta exakt lika