Kan man sätta fokus i slutet på ett textfält i ett formulär när man laddar en sida (onload elle liknande) låter jobbigt... Då kommer ju text-fältet att uppdateras istället... Kolla lite på hur pelle har gjort chatten här, där har han en gömd iframe som laddas om istället så att text-fältet inte laddas om mer än när man trycker enter det skulle ju vara en lösning, helt klart! Kan inte javascript så bra men det kan ju hända att det finns någon funktion som gör det, leta på internet bara :) att sätta markören sist i en text ska nog gå tror det räcker med en onLoad="document.formular.falt.focus();" eller nått sånt i body, har för mig att markören hoppar längst bak i fätet då..setfocus på specifik plats i en text
(Jag vill uppdatera en chat för att få de andras "inlägg" utan att behöva ladda sidan själv! )
Alltså jag skickar med redan skriven text och vill att markören skall vara i slutet på den "halvskrivna" chatsträngen!
jag har testat:
<code>
<script language='javascript'>
<!--
setTimeout("location.href ='chat.asp?chattext=' + document.myform.chat.value",5000);
-->
</script>
<body onLoad="document.myform.chat.focus()">
</code>
och det funkar sådär
det borde finnas nån annan bra lösning!
Sv: setfocus på specifik plats i en text
Sv: setfocus på specifik plats i en text
men att sätta fokus (markör) på valfritt ställe i en text är ändå ett intressant problem (tycker jag)Sv: setfocus på specifik plats i en text