Du gör cellen x pixlar bred så kommer inte mer än ett tecken att få plats. Men då staplas de ovan på varandra. Jag vill att hela texten (meningarna) ska lägga sig lodrätt. Vet inte alls om jag förstår frågan riktigt. Men jag ska försöka hjälpa dig ändå. Jag rekommenderar att du skapar en bild med texten om du vill ha texten skriven lodrätt. Rekommenderas: Bilder, en för varje bokstav. sedan loopar du igenom strängen, bokstav för bokstav helt enkelt. Kanske finns det något i css annars.... I Word kan man göra så som jag tänkte. > <b>Hur får jag en text i EN cell (del av en tabell) att lägga sig lodrätt?</b>Sv: HTML, textorientering
Sv: HTML, textorientering
Du vill alltså ha så är:
Meningen är vågrätt fast du vill ha dem staplade under varandra alltså lodrätt.
Antingen anger du cellen i pixlar som pelle sa eller i procent. Sedan där du vill att texten ska brytas lägger du in <BR>, så börjar texten på raden under igen.
Förstod jag frågan rätt eller är jag helt ute och cyklar?? Vill du att texten ska brtas efter ett visst antal tecken?
Det är ara att fråga igen om detta inte har löst problemet.
Lycka till!! Sv: HTML, textorientering
Detta skall inte skapa några större problem om texten ändå är statisk (dvs. som alltid skall finnas där). Om det är så att du hämtar informationen från en databas så kan du alltid söka efter en viss textsträng och sedan ersätta den med bilden.
Hälsningar
LindaSv: HTML, textorientering
Markerar en cell i en tabell och väljer:
Format –> Teckenorientering
Ta sedan alternativet nere till vänster och texten hamnar lodrätt.
Tyvärr tas denna funktion bort ifall man gör om den till en html-sida.Sv: HTML, textorientering
Jag kikade som hastigast på ditt problem i går kväll. Vad jag kan se så kan du inte styra text vertikalt med varken HTML, CSS1 eller CSS2. Däremot i de första urdragen av specen för CSS3 så finns det med. Hur lång tid det tar innan CSS3 kommer och därefter att webbläsarna börjar stödja det vet jag däremot inte!