Med risk för att detta har behandlats tidigar (jag har hittat en del inlägg, men känner mig inte helt klar över det). Det bästa ur prestanda synpunkt är att skapa en mall för din sida. Där du identifierar text med någon. Sedan skriva ett program där du söker upp och byter ut dem mot detxter i en databas eller textfil. Hehehe, du är otrolig Andreas, du har läst mina tankar. Ha gärna ett längre prefix. Jo det har du ju rätt i, men jag får ju inte använda mig av # heller.Suck. Hej! Tack Björn, jag skall se hurdet går.Multi language
Jag står i begrepp att inleda ett större project, som efterhand skall bli flerspråkigt.
Fråga 1:
Hur bör man lägga upp detta. Jag vill inte ha en massa olika ASP/HTML-sidor utan jag har fantiserat om att via SERVER_VARIABLES få fram användares defaultspråk och sedan ladda en txt-fil på resp språk.
Fråga 2:
Går det att dynamiskt ladda olika include-filer?
Fråga 3:
Skulle man då kunna göra ett "märke" och då få dit rätt text, oavsett språk?
(jag inser isåfall att det blir mycket jobb med att göra den första vertionen/språket, men resten borde ju sedan nästan "göra sig självt".
Någon som har sysslat med detta och har lite bra tips?Sv: Multi language
Sedan har du en katalog för varje språk med lika filer. Typ:
www.dinsite.com/se/
www.dinsite.com/no/
www.dinsite.com/en/
Dina sider kommer då bli snabbare eftersom det slipper hantera språket.
Eftersom du kommer arbeta med mallen så slipper du uppdatera varje språk för sig.Sv: Multi language
Det är på ett ungefär hu jag har/skall lösa det.
Tack Pelle för en kanonbra lista(och url).
Nu har jag tänkt lite granna längre(förvånad). Vad som är viktigt är att jag kan identifiera upp ett "märke", som i sin tur innehåller en variabel.
Jag hadde tänkt mig så här:
@text1:
@text2:
@kn1:
@kn2:
osv.
Orsaken till detta är att jag skall använda det till ett senare tillfälle.
Om jag nu gör som jag hadde tänkt, så får jag ett error, tolken godkänner inte en kombination av ovanstående art.
Det är ju inte tvunget att det är @ som är märket, det kan ju vara vad som helst.
Jag vet ju att:
_text1:
_text2:
_kn1:
_kn2:
fungerar, men det känns inte lika bra. Jag kommer nämmeligen senare att ha en vb.applikation som skall leta rätt på variablerna som börjar med @ och slutar med :
Vad tror ni??Sv: Multi language
Eftersom @ kan återfinnas i din kod. T.Ex. i en email kontrol. JAg skulle föreslå.
#Ref:Text;
Eftersom det är mindre risk att #Ref: fins någonstans i din kod.Sv: Multi language
Jag börjar fundera på att bara använda mig av ett idiotord, som knappast kan existera och sedan binda ihop det.
T ex:
MultiTruckyLang_text1
MultiTruckyLang_text2
osv jag tror att jag får göra någonting sådant.
När vi ändå håller på.
Jag skulle behöva någon sida där man har alfabetet på olika språk.
Någon som känner till detta?Sv: Multi language
Ang. alfabetet, jag tror att det går att lösa genom att sätta
<code>
Session.LCID = Landskod
</code>
& sedan loopa igenom charsetet, men jag är inte säker.
//BjörnSv: Multi language
Nu har jag upptäckt ett aber.
Enligt de siter som Pelle visade så skall sverige vara lika med:
SWEDEN SE
Men om jag skriver så här:
<code>
response.write LCase(Left(Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"),2))
</code>
så skriver browsern ut:
sv
????
Vad beror detta på??