Jag får inte till en sql-sats. Jag har en tabell med händelser som har ett startdatum och ett stoppdatum (FldStartDate samt FldStopDate). Jag ett nytt startdatum och stoppdatum i två variabler (DtStartDate samt DtStopDate). Nu vill jag hämta alla poster där DtStartDate ELLER DtStopDate är större än FldStartDate OCH mindre än DtStopDate. Om jag förstår dig rätt så borde satsen se ut ungefär såhär: Sorry, Jikko. Hade inte läst ditt inlägg innan jag skrev förra svaret. Ska kolla ditt förslag när har skurat soptunnan från gamla räkor... :( Efter mycket pyssel har jag fått det att fungera. Faktum är att jag gav upp och gjorde en loop som kollade vilkoren i stället. Men om det går att göra en loop som funkar så måste ju en SQL-sats också funka... Så jag gjorde om loopen till en SQL-sats. Om någon orkar och vill så får ni gärna se om det går att förenkla den. I vilkek fall som helst så är det löst för min del.Knölig SQL
Typ "SELECT * FROM Tabell WHERE (DtStartDate AND DtStopDate > FldStartDate) AND (DtStartDate AND DtStopDate < FldStopDate)"
Tanken är alltså att kolla om det finns poster som krockar med den nya tidsperioden. Det kanske finns bättre sätt?Sv: Knölig SQL
SELECT * FROM Tabell WHERE (DtStartDate > FldStartDate OR DtStopDate > FldStartDate) AND (DtStartDate < FldStopDate OR DtStopDate < FldStopDate)Sv: Knölig SQL
Sv: Knölig SQL
StrSQL = ("SELECT * FROM Tabell WHERE StartDate < #" & DateAdd("d",-1,DtStartDate) & "# AND StopDate > #" & DateAdd("d",-1,DtStartDate) & "# OR StartDate < #" & DateAdd("d",1,DtStopDate) & "# AND StopDate > #" & DateAdd("d",1,DtStopDate) & "# OR StartDate > #" & DateAdd("d",-1,DtStartDate) & "# AND StopDate < #" & DateAdd("d",1,DtStopDate) & "#")