Hej! Har du läst min artikel här på pellesoft? Hejsan! Jag använder ASPJpeg till att förminska uppladdade bilder, och via där går de utmärkt att fixa nytt namn på bilden. Vad innebär ASPJpeg? Är det en annan komponent? edit * opps läste inte din inlägg* Tyvärr får jag det inte detta att fungera heller... Och det enda felmeddelande jag får är "Internt serverfel". det du skulle dock kunna göra är att spara den i en temp mapp och sen flytta den och döpa om den samtidigt till rätt folder... Ja, ASPJpeg är en annan komponent, som du hittar på samma sida som aspupload(www.aspupload.com)ASPUpload - ändra namnet på filen som laddas upp
Jo, nu undrar jag hur jag skall skriva när jag vill ändra namnet på en bild som laddas upp via en administrationssida. Filen skall alltid döpas till "startbild.jpg" och därmed ersätta den tidigare bilden som funnits i mappen.
Tack på förhand!
// Linda
(Jag använder mig av Persists ASPUpload)Sv: ASPUpload - ändra namnet på filen som laddas upp
Artikel [AspUpload del 1 - Ladda upp fil(er)]
Artikel [AspUpload Del 2 - arbeta med filen]
så har du grunderna om du ändrar lite i exemplena...
ganska enkelt...
//MartinSv: ASPUpload - ändra namnet på filen som laddas upp
Jo, jag har läst båda artiklarna + att jag har varit in på aspupload.com och tittat. Jag har fått mycket hjälp från båda ställena för övriga funktioner som jag skapat men när jag kom till detta så körde jag fast...
Jag testade att ange filnamnet direkt när jag angav sökvägen men det gick inte. Typ:
<code>
Count = Upload.SaveVirtual("bilder/startbild.jpg")
</code>
Jag har även testat att skriva på följande sätt, vilket inte heller fungerar...
<code>
Count = Upload.SaveVirtual("/bilder/" & "startbild" & "." & Upload.Files(1).ImageType)
</code>
Något annat kan jag inte lista ut på "fri hand"...Sv: ASPUpload - ändra namnet på filen som laddas upp
Sv: ASPUpload - ändra namnet på filen som laddas upp
har du testat med att sätta:
Upload.OverwriteFiles = true
//M.Sv: ASPUpload - ändra namnet på filen som laddas upp
så här...
det finns bättre lösningar säkert men jag hinner inte nu...
men denna gjorde jag till en kund som ville ha filerna flyttade efter att dom var uppladdade...
Så jag har modifierat den lite så att den ska funka för dig..
<code>
<%
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1")
Count = Upload.SaveVirtual("../img/temp")
Upload.Files(1).MoveVirtual ("../img/startbild.jpg")
%>
</code>
du får ändra pathen så att den funkar för dig...
//M.Sv: ASPUpload - ändra namnet på filen som laddas upp