Har tröttnat lite på all spam i en omröstning med en röstspärr (max 1 röst/dygn) i form av en cookie. Frågan är: Är IP-spärr tillräkligt säkert, eller finns det vägar runt detta också? Ett sätt är att de som röstar måste ha konton. Om kontona måste aktiveras genom en e-mailadress. Så gör du det dessutom lite jobbigare att skapa flera konton. OK. Jag tror inte att dom som röstar i detta fallet vill besvära sig med att skapa konton medan dom som vill spamma tydligen gör vad som helst för att jävlas. Lite pest eller kolera där verkar det som...Är IP-spärr tillräckligt säkert?
Jag tar emot och lagrar IP-nummret i en databas med Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") och kollar sedan IP och tidpunt för senaste rösten innan jag tillåter uppdatering av antal röster. Räcker detta?
Jag vet i.o.f.s. att det begränsar röstandet lite från nätverk som presenterar samma IP o.s.v. men det får man väl ta.Sv: Är IP-spärr tillräckligt säkert?
Cookies kan ju tas bort, IP kan ändras om man har DHCP.Sv: Är IP-spärr tillräckligt säkert?