Har letat lite men kan ej finna nåt svar.... Varför har du inte sparat värdet som ett datum? Gör jag så så får jag följande fel ; : :: :: :: : Tackar för er hjälp....Select distinct.
Jag har ett text-fält i db, innehållande datum te.x;
2003-08-11, 2003-08-14, 2003-08-25, 2003-09-10, 2003-09-24, 2003-10-03, 2003-11-08.
I min SQL-fråga vill jag hämta endast en träff per månad...
Altså i mitt rs, vill jag ha svaren;
2003-08, 2003-09, 2003-10, 2003-11
Försöker med följande kod ;
strSQL1 = "SELECT DISTINCT left(aktivitet_datum,7) FROM aktiviteterTBL Order by aktivitet_datum Asc;"
Men det köper den inte alls....
Alltså, även om det är flera datum i en och samma månad vill jag bara ha en träff....
Nån som har nåt smidigt ?Sv: Select distinct.
ORDER BY satsen är det distinct utgår från. Testa med:
strSQL1 = "SELECT DISTINCT left(aktivitet_datum,7) FROM aktiviteterTBL Order by left(aktivitet_datum,7) Asc;"Sv: Select distinct.
: :: :: :: :
Feltyp:
ADODB.Recordset (0x800A0CC1)
Objektet kunde inte hittas i mängden med det begärda namnet eller numret.
Så pekar den på raden med rs("aktivitet_datum")
Å varför inte datum ?
--- Ja bra fråga, men jag använder nästan alltid text-fält...
Läste nån gån på nåt sånt här forum att det var bättre att använda text-fält än datum-fält....
Men va vet jag ;-?Sv: Select distinct.
Feltyp:
ADODB.Recordset (0x800A0CC1)
Objektet kunde inte hittas i mängden med det begärda namnet eller numret.
Detta beror nog på att en funktion (te.x. left) inte returnerar fältnamnet, vilket gör att rs("aktivitet_datum") inte kommer att fungera. Du kan lösa det på två sätt antingen skriva om koden och använda ordningsnummer (byt ut rs("aktivitet_datum") mot rs(0)) eller döp resultatfältet genom att skriva in ett namn direkt efter funktionen, se nedan:
SELECT DISTINCT left(aktivitet_datum,7) aktivitet_datum FROM aktiviteterTBL Order by aktivitet_datum Asc
Gör du såhär, så slipper du ändra din övriga kod.
//PärSv: Select distinct.
Jag fick ihop det efter att skrivit så här :
strSQL1 = "SELECT DISTINCT left(aktivitet_datum,7) as aktivitet_datum FROM aktiviteterTBL Order by left(aktivitet_datum,7) Asc;"
// Mikael