Nu har jag gått bet och suttit i timmar och provat. *funderar lite* hmmm funkar inte - går i taket!! *skrattar* Byt ut = mot LIKE istället Här är en SQL-sats som jag kör på min accsess-databas och den FUNKAR. Borde det inte vara Den funkade kalasbra När du använde en WHERE-sats som kollar en sträng så måste den omges med ' (apostrofer). Du bör ersätta eventuella '-tecken. Annars kan man tömma hela din tabell.Ta bort bort post från MySql
Har följande kod för att lägga till:
<code>
<input type="text" name="namn" value="Ditt namn">
<input type="text" name="epost" value="Din epost"><input type="submit" value="OK">
If Request.Querystring("vad") = "ny" Then
SQL = "INSERT INTO AdresserTest "
SQL = SQL & "(Epost, Namn) "
SQL = SQL & "VALUES('"& Request.Form("epost") &"','"& Request.Form("namn") &"')"
Connect.Execute(SQL)
</code>
Så långt ok
För att ta bort har jag provat allt men det fungerar inte.
Följande ger felmeddelande...
<code>
<input type="text" name="epost" value="Din epost"><input type="submit" value="OK">
SQL = "Delete From AdresserTest Where Epost = "& Request.Form("epost")
Connect.Execute(SQL)
Response.Write "Din adress är nu borttagen"
</code>
Vad gör jag för fel?
Är det för att jag försöker ta bort post utan att använda primärt ID?
Skall jag istället använda enbart Epost och inta ha primär nyckel? (men det måste ju gå...)Sv: Ta bort bort post från MySql
Jag skulle nog skriva den som:
DELETE FROM AdresserTest WHERE Epost LIKE " ...
Vet inte riktigt vad du kan ha för fel, tycker inte att det du skriver ser fel ut, men prova att köra med LIKE istället och ett tips är att skriva alla reserverade ord i SQL med stora bokstäver så ser man lättare om man skriver fel :-)
Sen kan jag inte ASP superbra men jag ser inget fel i exekveringen av din query, står det inget speciellt i manualen för ASP om just DELETE så ska det inte vara något speciellt med den utan den ska köras som allt annat, så det verkar vara rätt i mina ögon. Du kan ju också kolla om du hittar något om att man ska exekvera querys som inte returnerar något resultat (INSERT, UPDATE, DELETE ...) på något speciellt sätt =)
Bara lite tankar om vad som kan vara fel :)Sv: Ta bort bort post från MySql
prova själv.. http://www.tyrone.nu/mailadmin_test/maillist.asp
Finns en adress som heter nisse@tyrone.nu inlaggd
Skall tänka på Versala tecken - Tack för tipset!Sv: Ta bort bort post från MySql
SQL = "Delete From AdresserTest Where Epost LIKE "& Request.Form("epost") Sv: Ta bort bort post från MySql
Conn.Execute ("Delete From tblEpost Where Epost Like'" & Request("Adress") & "'")
HöjSv: Ta bort bort post från MySql
SQL = "Delete From AdresserTest Where Epost = '"& Request.Form("epost") & "'"
//
JanneSv: Ta bort bort post från MySql
Tack!
(Men vad fasiken var det som var fel?? *s*)Sv: Ta bort bort post från MySql
Om du använder LIKE så kan det se ut så här, ... LIKE '" & aStringValue & "%'" för att returnera alla värden som börjar med din sträng aStringValue.
//
JanneSv: Ta bort bort post från MySql
<code>
SQL = "DELETE FROM AdresserTest WHERE Epost = '" & Replace(Request.Form("epost"), "'", "''") & "'"
Connect.Execute(SQL)
Response.Write "Din adress är nu borttagen"
</code>