Jag har ett formulär i en webshop där ordern skickas med metoden "post". Vissa kunder envisas med att trycka på tillbaka knappen när de gjort en beställning och då skickas ordern igen. skickas ordern till en databas så kan du fixa så att om det senaste postade inlägger är likadant som det ovan så skickas det inte eller om du sätter nåt datum eller nåt sånt. Ett effektivt sätt är att generera ett id, skicka med det i ett doltvärde i formuläret, som du sparar med posten. Innan du sparar påsten kontrollerar du om id finns med i databasen. Om det finns med be användaren bekäfta dubelpostning eller bara informera.Undvika att form postas igen
Nu har jag löst det så att jag sätter en sessions variabel "is_order_send"=true och ordern skickas inte om denna variable är satt.
Nu till frågan:
Finns det något annat sätt att hindra att en form dubbelpostas när man trycker på tillbaka (utan att böka med sessionsvariabler)?
/JeppeSv: Undvika att form postas igen
Det finns ju en massa olika sätt.. Du kan ju t.ex. spara tidpunkt och ip och om samma order postas från det ip-nummret och den tidpunkten så sparas det inte.Sv: Undvika att form postas igen