Ville bara kolla så att jag tänker rätt. Du använder dig av variabeln besokare som bara gäller så länge sidan exekveras på servern, den tas bort när sidan är klar... Sedan skapas den nästa gång, men är tom då... du får använda session("voted") = true eller nå't istället... Bäst är dock att använda en databas och göra så att samma ip bara kan rösta öka räknaren en gång per dygn... Det dyker upp problem i alla fall. Japp, en databas alt. en text-fil. Helst databas, det är en enkel sql-sats: "update TABELL set counter=(counter+1)" Nja, jag tycker inte att jag vill ha en databas enbart för detta. Jag hittade en liten kodsnutt som jag tycker borde passa: Har du ändrat säkerhet/åtkomst i NTFS för aktuell mapp? Jo det är nog så att jag har försökt via Allmänt. Jag känner mig lite osöker på vad du menar med NTFS(det är ju filsystemet eller?) Jepp. Du måste ge den anonyme besökaren, vanligen kontot IUSR_datornamn, skrivrättigheter i berörd mapp. OK, men det är gjort (jag missförstod dig). men li för-t så under allmänt så står det skrivskyddat.Besöksräknare
Håller på med en besöksräknare, men vill inte att den skall räkna upp för varje gång som man "refresha". Vad tror ni om detta?
<code>
<%
Dim objPageCount,besokare
Set objPageCount = Server.CreateObject("MSWC.PageCounter")
if Session.SessionID=besokare then
objPageCount.PageHit()
besokare=Session.SessionID
end if
Response.Write "<FONT SIZE = 1>Besökare nr<BR>" & objPageCount.Hits() & "</FONT>"
%>
</code>
Det som gör mig undrande är if Session.SessionID=besokare then
Det skulle ju innebära att den enbart skulle räkna upp om sessionID var samma.
Jag skulle ju vellat ha if Session.SessionID<>besokare then
Men då räknar han upp hela tiden, när man refresha.
Vad tror ni?Sv: Besöksräknare
Sv: Besöksräknare
Om man stänger ner datorn, så börjar ju den att räkna upp ifrån 1 igen. Något bättre förslag till en besöksräknare?Sv: Besöksräknare
<code>
Dim sPath, filesys, count, getValue, update, twohrs
sPath = Request.ServerVariables("Path_Translated")
sPath = Left(sPath,InStrRev(sPath,"\")) & "counter.txt"
Set filesys = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set getValue = filesys.OpenTextFile(sPath,1,0)
' get the current value
count = getValue.ReadLine
If Request.Cookies("website_name")("recentvisitor") <> "yes" Then
' increment by 1 before displaying, 'cos they're a newbie
count = Int(count) + 1
End If
' close file
getValue.Close
</code>
Men han tycker inte om FSO, jag är inte f-n till att få bort skrivskyddet på mappen.
Så fort som jag högerklicka på webbmappen, tar bort skrivskyddet, stänger och sedan kommer tillbaka, så är skrivskyddet ifyllt.
Märkvärdigt.Sv: Besöksräknare
...eller är det bara skrivskyddet under Allmänt du försöker plocka bort?Sv: Besöksräknare
Är det ingenting att bry sig om då?