Har suttit hela dagen och jobbat med att färdigställa en webbshop och har nu bara kvar validering av formuläret med adressuppgifter. Fast nu är kreativiteten slut och hjärnsläpp i antågande. För att du ska få ut det som skrevs in i formulär fälten så ska du använda Request.Form("FORMULÄR FÄTLTETS NAMN") på validerings sidan. Ja - det är klart! Sessionsvariabler samt en speciell sida för validering - enkelt juh - när någon annan säger det! Hej. Tyvärr vågar jag mig inte på javascript - kan inget om det och vill inte hamna i återvändsgränd! Så jag får hålla mig till det jag har lite aning om... Om klienten har stängt av javascript då? Då sitter du i klistret... Det är enklare om du använder en sida för formulär, validering och spara tilldatabasen. Har fixat det nu - blev ju bra juh! :-)Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
På första sidan - registrering.asp - har jag ett formulär, där besökaren ska ange namn, adress, epost m m. Action är ställd till add.asp, som givetvis pytsar in uppgifterna på rätt ställe. Allt går väl om jag gör rätt.
Men jag vill ha någon form av validering, så att det verkligen skickas något. Om det inte är ifyllt någonting ska ingenting skickas till databasen.
Jag vet hur jag kan kontrollera med Instr eller Len ... men frågan är var jag ska göra det? Om jag gör det på den andra sidan - add.asp - så måste jag ju skicka besökaren tillbaka till första sidan - registrering. asp - om något är fel. Då ska ju uppgifterna stå kvar... Om jag skickar till samma sida så måste jag ju ¨på något sätt få med uppgifterna till nästa sida om allt är ok - och skicka vidare gör man väl med response.redirect och då följer inte uppgifterna med...
Just nu är jag stressad under tidspress och tänker inte klart så jag behöver lite goda råd. Vilket är bäst sättet att göra det? Eller finns det någon som har någon smartare lösning att bjuda på - fil, länk, kod eller tips i övrigt..
Tack på förhand!Sv: Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
Jag antar nu som så att när man skicka ordern så ska man validera först och om man godkänner så ska ordern skickas iväg.
du får sätta allt i olika Sessions (så du kan skicka datan mellan olika sidor), och det ska du göra på validerings sidan.
exempel:
<code>
<%
Session("namn") = Request.Form("namn")
Session("email") = Request.Form("email")
%>
</code>
o.s.v
förstår du??
alltså, du postar all data till en enskild validerings sida där kunden får godkänna eller inte. Och godkänner han/hon så kommer du till sidan där Ordern registreras. Och du får in datan i databasen via dina Sessions.
mvh
//JonnieSv: Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
Tack för tipset!
Nu börjar kreativiteten flöda igen.. :-)Sv: Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
Ett annat vanligt sätt är att validera med javascript på klienterna.
Kolla avdelningen javascript här i forumet.
Kombinera gärna med validering på servern.Sv: Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
Tack för tipset ändå!Sv: Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
Sv: Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
Sv: Formulärvalidering skapar hjärnsläpp
Som vanligt är det egentligen enkelt men det är svårt att se det ibland!