Jag skulle vilja kunna visa på en sida ifall en viss process körs på servern som jag har. Som t.ex. visa ifall jag har en FTP-server som är upp eller nere med text eller nån liten röd/grön "blipp". Jag har hittat ett skript som är skrivet för WMI men jag hade problem att köra det på min Apache-server, har förmodligen missat att ladda hem nått tillägg för den. Hade varit bra ifall jag kunde skriva det i ASP. Jag är ganska "grön" på det här. Kolla om detta är vad du söker:http://www.vyapin.com/products/developercomponents/adexservice.htm Njaaa, man kan ju kolla status på "NT Service program". Skulle det innebära att jag skulle kunna kolla status på min Cerberus-FTP?? ok... om den inte körs som en tjänst(service) så kan du kanske använda ASPProc http://www.serverobjects.com/products.htm#free Det verkar ju funka perfekt, tog bort "Delete funktionen". Man vill ju inte låta folk leka GUD med min dator =) Sen är det väl bara att låta ASP leta upp i arrayen ifall det finns ett speciellt "Process name" och presentera det på ett vettigt sätt. Jag tackar för hjälpen. Ja... *skratt*... hade nog lätt kunnat uppstå lite problem om du hade låtit delete-funktionen finnas kvar och åtkomlig av anonyma användare... Det skiter sig lite för mig nu. Ändra till: Tyvärr, fortfarande samma fel. Jag lyckades på nått sätt, skriver ut koden ifall nån är nyfiken:(man måste ha installerat DLL-filerna det ovan länkas till) Jag har ominstallerat mitt XP nu och använder mig av IIS istället för Apache. Tyvärr funkar inte mitt skript längre. Hoppas nån har en enkel förklaring. Ser nu att skriptet som följer med i zipfilen(kan laddas ned i tidigare inlägg) enbart hittar Dllhost.exe som program som körs på datorn. Finns det mån tro nån lösning för att kunna se de andra programmen som körs på datorn??Server processer.....
Sv: Server processer.....
Körningsfel i Microsoft VBScript error '800a000d'
Inkompatibla typer
/test/proclist.asp, line 21
<%
Set ProcList = Server.CreateObject("ASPsvg.Process")
Dim Obj, ICQ, TS2, varArray, strProcessName
varArray = ProcList.GetProcessList
ArrayLimit = UBound(varArray) -1
For I = 0 to ArrayLimit
strProcessName = varArray
select case strProcessName
Case "ICQ.EXE"
ICQ=True
Case "server_windows.exe"
TS2=True
End Select
Next
If ICQ = True Then
Response.Write "ICQ is Active"
else Response.Write "ICQ is Inactive"
end if
If TS2 = True Then
Response.Write "TS2 is Active"
else Response.Write "TS2 is Inactive"
end If
%>
Det är select case strProcessName som är rad 21. Hjälp vore tacksamt.Sv: Server processer.....
strProcessName = varArray(I)
Dessutom blir arrayLimit fel. Du får ta bort -1.Sv: Server processer.....
EDIT: Efter att ha testat lite olika möjligheter får jag ibland 'Objekt krävs.: '' 'Sv: Server processer.....
<%
Set ProcList = Server.CreateObject("ASPsvg.Process")
Dim ICQ, varArray, strProcessName, I, ArrayLimit
varArray = ProcList.GetProcessList
ArrayLimit = UBound(varArray) -1
For I = 0 to ArrayLimit
strProcessID = varArray(I)(0)
strProcessName = varArray(I)(1)
Select Case strProcessName
Case "Icq.exe"
ICQ = True
End Select
Next
If ICQ = True Then
Response.Write "ICQ is Active"
else Response.Write "ICQ is Inactive"
end if
%>Sv: Server processer.....
PS Enda skillnadedn är att jag har installerat alla uppdateringar som som Windows-update rekommenderade. DS