Hej! Hej Martin! Tyvärr hittar jag ingenstans i IIS:en där jag kan ställa in ASPNET och IWAM_<Maskinnamn>. Var hittar jag det? Hej. Jag har redan testat med att ha skrivrättigheter, läsrättigheter och så, men det fungerade inte. Ska dock kolla om jag ändå kan få ihop det. Tack! Det fungerar fortfarande inte, tyvärr. Samma problem som förut, ungefär "Operationen måste köra en uppdateringsbar fråga". Felmeddelandet du anger låter precis det som beskrivs ovan: Att IUSER_Datornamn inte har skrivrättigheter till access databasens, mdb filen. I och med att uppdateringarna går bra i vanlig asp, men inte i asp.Net så är det snarare ASPNET och IWAM-kontona som bör kollas. Jag tror du misstolkade frågan. Hej. Bra att någon av oss är vaken Andreas! Ligger databas filen i samma kattalog som övriga asp filer? Hej! Tack för alla svar, och nu är saken löst!UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Jag har ett problem på min nya dator. Jag har installerat .NET framework på min dator och likaså Access 2002. Jag kör en ASP-sida (ej .NET) )som visar info från en databas, och det fungerar finfint. Däremot kan jag inte över huvud taget uppdatera i databasen eller lägga till ny info via en ASP-sida. Jag har fulla skrivrättigheter och läsrättigheter på servern, men fattar inte vad som kan vara problemet.
Jag använder OLEDB.
Mycket tacksam för hjälp!Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
I och med att vanliga ASP-sidor fungerar låter det mycket troligt att det rör sig om rättigheter. Du skriver att du har fulla rättigheter på servern, men hur är det med ASPNET och IWAM_<Maskinnamn> kontona?Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Fortfarande så kan jag inte uppdatera eller sätta in info i en databas, men kan läsa från den.
Jag kör IIS 5.1 med .NET framework 1.1 på Win XP Pro, om nu det kan hjälpa. Och en sak till - INSERT INTO och UPDATE fungerar varken i klassisk ASP eller i ASP.NET med VB och/eller C#.Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Du skall titta på access filens fil rättigheter. Där skall du ha modify(alla utom full) rättigheter. Då borde det nog fungera bättre.Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Om du i utforskaren öppnar egenskaper för mdb filen:
* Går in under fliken säkerhet
* Kontrollerar om IUSER_Datornamn finns med i listan
+ Om inte lägg till IUSER_Datornamn
* Ge IUSER_Datornamn behörighet att Ändra och skriva till filenSv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Med risk för att fråga om självklarheter... men är det ASPNET och IWAM-kontona som har fulla rättigheter på filsystemnivå till mappen eller är det ditt användarkonto?Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Det är ingen ASP.NET sida det är frågan om. Utan en helt vanlig ASP sida. Att hämta informationen fungerar fint i ASP sidan. Medan att lägga till och uppdatera som inte fungerade i ASP sidan.
Det är så jag tolkar frågan.Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Har haft liknande problem som jag ännu inte löst...
[Problem med Access 2000]
Testa att konvertera till en tidigare version... Vem vet. Det kanske funkar.Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Jag såg .NET Framework i frågan och vilseleddes direkt. :)Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Om den inte gör det så måste även IUSER_Datornamn har minst läsrättigheter till denna kattalog och sedan ha modify rättigheter till själva filen.Sv: UPDATE och INSERT INTO fungerar ej i Access
Det var så att mitt inloggningskonto inte hade tillräckliga rättigheter till mappen och filerna jag jobbar med - men nu är allt fixat och jag kan uppdatera, sätta in och radera data. Tack för hjälpen alla!