Hej, Hej Andreas,Summering i SQL-sats mm....
Jag skulle behöv lite hjälp med en SQL-sats. Följande sats fungerar utmärkt:
<code>SELECT Levdatum, Kundnr, COUNT(Orderrader.Artnr) AS Ant_rader, SUM(Orderrader.Kvantitet*Artikelregister.Vikt_styck) AS Totalvikt FROM Orderhuvud, Orderrader, Artikelregister WHERE Orderhuvud.ordernr = Orderrader.ordernr AND Orderrader.Artnr = Artikelregister.Artnr GROUP BY Levdatum, Kundnr</code>
Men jag skulle vilja räkna antalet rader och summera vikten i två summor vardera. Dvs Ant_rader1 och Ant_rader2 respektive Totalvikt1 och Totalvikt2.
Summorna som slutar 1 ska summeras på Artikelregister.Grupp = (’100’,’200’)
Summorna som slutar 2 ska summeras på Artikelregister.Grupp = (’300’,’400’)
Kan man lösa detta i en SQL-sats? Känns som det skulle gå men jag har inte lyckats.
Är det någon som har någon idé om detta så skulle jag vara tacksam.
//FredrikSv: Summering i SQL-sats mm....
Ska försöka förenkla lite (man blir ju hemmablind när man hållit på med ett problem ett tag). Jag rensar lite i koden så den inte blir så lång. Men frågeställningen är den samma som tidigare.
Jag skulle vilja slå ihop följande två satser till en sats om det går.
<code>SELECT Leveransdatum, Kundnr, COUNT(Orderrader.Artnr) AS Antal_orderrader_produktgrupp1 FROM Orderhuvud, Orderrader, Artikelregister WHERE Orderhuvud.ordernr = Orderrader.ordernr AND Orderrader.Artnr = Artikelregister.Artnr AND Artikelregister.Produktgrupp = 100 GROUP BY Leveransdatum, Kundnr</code>
<code>SELECT Leveransdatum, Kundnr, COUNT(Orderrader.Artnr) AS Antal_orderrader_produktgrupp2 FROM Orderhuvud, Orderrader, Artikelregister WHERE Orderhuvud.ordernr = Orderrader.ordernr AND Orderrader.Artnr = Artikelregister.Artnr AND Artikelregister.Produktgrupp = 200 GROUP BY Leveransdatum, Kundnr</code>
det som skiljer satserna åt är
sats 1: <code>COUNT(Orderrader.Artnr) AS Antal_orderrader_produktgrupp1</code>
sats 2: <code>COUNT(Orderrader.Artnr) AS Antal_orderrader_produktgrupp2</code>
och
sats 1: <code>Artikelregister.Produktgrupp = 100</code>
sats 2: <code>Artikelregister.Produktgrupp = 200</code>
Grupperat på Leveransdatum och Kundnr vill jag visa antalet orderrader för två olika produktgrupper (produktgrupperna heter 100 och 200 och finns i artikelregistret som kopplas mot orderradsregistret som i sin tur kopplas mot orderhuvudsregistret).
Jag ska sedan presentera detta i en tabell med följande kolumner:
Leveransdatum, Kundnr, Antal_orderrader_produktgrupp1, Antal_orderrader_produktgrupp2
Ex
Levdatum Kundnr Rader1 Rader2
20030829 12345 25 10
20030830 12345 10 20
20030830 22225 70 11
Hoppas att jag har förklarat lite bättre nu
Mvh
//Fredrik