Hej! Är väldans trött just nu, skall strax vila, har haft en hård dag idag. Jag är inte helt konsentrerad på det du skrivit, men finns asp-net användaren med på den applications mapp du laggt ditt projekt i? Prova att slänga upp IUSR kontot också, aspnet processen körs i aspnet kontot, men innan du kommit dit verkar det som om IUSR behöver få tillgång ... Hmm...asp-net användare? Du menar i IIS? I IIS managern ser jag: kolla följande. Är anonym access påslagen och basic authenticaton likaså.Integrated Windows Authentication
Jag håller på utvecklar ett intranät i ASP.NET i C# med koppling till en SQL Server databas.
Hittills har jag haft webservern lokalt på min maskin så jag har inte haft några problem med rättigheter etc men när jag försöker flytta över allting (webservern) till produktionsmiljön får jag det inte att fungera.
Min applikation bygger på att använda sig av windowsinloggning. Den använder den informationen för att få access till databasen. Därför när man kommer till första sidan ska man inte få upp en inloggningsruta utan programmet använder sig av windowsinformation.
Men när jag flyttar över allting till prod.miljön som ligger på en annan server, får jag ändå upp en inloggningsruta när jag går till intranätet från min maskin. Vad ska man ha för inställningar/konfigurationer?
I min web.cofig fil har jag bla följande:
<code>
<authentication mode="Windows" />
<identity impersonate="true" />
</code>
I IIS har jag satt för Standardwebbplats:
<code>
Enable anonymous access = true
Integrated Windows Authentication = true
</code>
och för intranätsweplatsen som ligger under standardwebbplats:
<code>
Enable anonymous access = false
Integrated Windows Authentication = true
</code>
Jag har satt användarrättigheter på katalogerna som ligger under wwwroot till Read&Execute, List Folder contents och Read.
Men som sagt får jag fortfarande login fönster. Har jag glömt nåt?
Hoppas ni kan hjälpa mig snart för produktsättningen ska ske redan på måndag.
Mvh,
NazSv: Integrated Windows Authentication
När du flyttar över dina saker flyttar du dem till en web server eller en virtuell mapp i en webserver?
//Johan NSv: Integrated Windows Authentication
Sv: Integrated Windows Authentication
- aspnet_client
- Intranet
De faktiska intranet-filerna ligger under C:\Inetpub\wwwroot\Intranet, så det är dit jag flyttar filerna och pekar på dem från IIS mangern. Ska det inte vara så?
Jag kanske borde påpeka att min webserver kommer att ligga på Windows 2003 server.
Mvh,
NazSv: Integrated Windows Authentication
Samt Integrated Windows Authentication
Sedan kollar du permission på din web page (högermusknapp,Permission) se så IUSR_<datornsnamn> finns där. Sedan går du int på web serivice extensions och kollar om asp .net 1.1 är allowed.
//Johan N