Det system jag jobbar med nu är gjort helt i ASP. Det kräver en login och användarid och rättigheter sparas i en sessionsvariabel. På varje sida kollas i sessionsvariablen vem man är och vilka rättigheter man har på sidan. Nu har jag blivit tvungen att göra en sida i systemet i ASP.NET. Hur kommer jag åt min sessionsvariabel från ASP.NET-sidan? Finns det inget sätt att gå runt det? Jag har läst nånstans att man ska kunna sätta sina asp.net-sidor i nåt bakåtkompatibelt läge men minns inte hur. ASPCompact, men det hjälper inte. Det är för COM componenterna Jag har en idé till lösning. Det är ruggigt krångligt men funkar nog. Det är att från den vanliga ASP-sidan som länkar till ASP.NET-sidan använda javascript-länk som submittar ett dolt formulär, med ett hidden-fält innehållande min sessionsvariabel krypterad, till ASP.NET sidan. Vad hjälper det? Du kan ju fortfarande inte komma åt datat... Hej... Hej igen Jodå, men du pratade bara om session-saken, jag trodde du menade att bara skicka sessionid't... ;) Jepp som jag sa "På något smidigt sätt måste du mellanlagra dem." Mmm... du skulle bara veta hur mycket säkerhetscheckar och sånt jag har i mitt system. :-)Sessionsvariabler från ASP-sida
Sv: Sessionsvariabler från ASP-sida
Anledningen till att sessions variablerna inte kan prata med varandra, är fött att de ligger i olika processer, och på så sätt kan inte asp.net komma åt minnet för asp processen och vice versa .. Sv: Sessionsvariabler från ASP-sida
Som sagt, mycket krångligt men jag kommer inte på något annat sätt.Sv: Sessionsvariabler från ASP-sida
En annan variant vore att skriva en liten komponent i t.ex. vb eller nå't som alla kan ansluta till... På så sätt så skulle det nog kunna gå... Men det är inte så smidigt...Sv: Sessionsvariabler från ASP-sida
En lösning kan vara att:
Du skapar en ASP sida ex SessionToASpNet.asp du anropar dena som då laddar nera alla dina sessions till cookies sedan redirectar du till en ASPX sida som läser in dem o lägger dem i sessioner under ASP .Net processen. På något smidigt sätt måste du mellanlagra dem.
//Johan NSv: Sessionsvariabler från ASP-sida
Onkelborg, du förstod nog inte vad jag menade. När ASP-sidan genererar sin html så skapar den också ett formulär med ett hidden-field där den lägger innehållet i min sessionsvariabel. Action-attributet i formuläret är min ASP.NET-sida så formuläret postas till den.
När jag klickar på länken på ASP-sidan (som ser ut engefär som: Länk ) för att komma till ASP.NET-sidan så submittas formuläret. På ASP.NET sidan plockar jag datan från formuläret och lägger in i .NETs sessionsvariabel. Varför skulle inte det gå? Eller menar du att man inte ens kan posta formulärdata från en ASP-sida till en ASP.NET-sida? I så fall är det illa. =)
Johan
Du har precis samma idé som jag förutom att du använder cookies för mellanlagring. Jag använder ett formulär för samma sak.
Sen tänkte jag förstås göra en enklare kryptering på datan också för att användaren inte ska kunna läsa den i klartext.Sv: Sessionsvariabler från ASP-sida
Att jag tog cookies som exempel är för att det blir lite säkrare då, eftersom datan inte direkt syns i html-sourcen.
input hidden fungerar perfekt de oxå.
Och krypering tycker jag du skall nytja :-) skönt att höra att det finns folk som bryr sig om säkerheten ;-)
//Johan NSv: Sessionsvariabler från ASP-sida