Har fått i uppdrag att skriva en inloggningsportal. Den skall fungera som så att beroende på vem som loggar in så skall han/hon få tillgång till olika web-applikationer. Detta kan vara lite klurigt. Det finns en del sät att lösa det å, allt hadlar om hur man vill hantera detta i framtiden. Du kan ex bygge en hanterare som slungar dig (proxy) till den nya web-applikationen och då plockar data som talar om att du redan är inloggad mellanlagra den i din slung-mig-vidare-rutin (ex posta hiddenfält) och sedan plockla upp dem på din andra web-applikation (dock måste alla webaplikationer prata på ungefär samma sätt annars får du bygga olika ta-emot-slunga-mig-vidare-data-hanteringar så de olika pplikationerna vet att du är inloggad. Kommunikation mellan två web-applikationer
Portalen skall hela tiden veta vem som är inloggad.
Problemet är att jag inte vet hur eller vad för teknik jag skall använda för att kommunicera mellan "under"-webapplikationerna och portal-applikationen. ("Under"-applikationerna vill uppdatera inloggningsstatisken på portal-applikationen, någon annan kommunkation behövs ej!)
Frågan lyder alltså: Hur kan man få två web-applikationer att prata med varandra!
Alt. Annan lösning. Jag vill ha en uppdaterad inloggningsstatistik på portal-siten.
Ps. Web-applikationer är just vad jag skriver, alltså inte web-sidor! ;-)
Stort hygglo till den som kan ge lite tips!!
/KekkeSv: Kommunikation mellan två web-applikationer
Du kan även göra en webservice som du går mot som kollar om du är inloggad. Eftersom en webservice pekar på samma domän helatiden och kan nås från olika app så får du automatikst en global kolla-om-jag-är-inloggad punkt.
Du kan även i en gemensam datakälla trycka in data att användaren är inloggad och på så vis få access til andra web-platser. (men tänk då på säkerheten)
Dessa ex förutsätter att du kan justera eller be några justera de web applikationer du vill komma åt. Går inte detta får du helt enkelt spara ner de olika användarnamn samt lösen dessa web app kräver och plocka upp dem från din proxy och posta dem mot respektive site så du blir inloggad.
//Johan N