Jag postar från ett formulär på en vanlig asp sida sessions namn till en aspx-sida som sen läser in med Request.Form värdet i formuläret till en egen sessions variabel. Detta beror på encodingen som skrev. ASP kör Unicode medans Asp :net kör UTF-8 KAn du inte använda Server.HTMLEncode(), Server.URLEncode eller ASP.NET's motsvarighet? Jag använder Server.HTMLEncode men det hjälper inte. Ska fördjupa mej i encodingen på måndag och se om jag blir nåt klokare. Om inte så lär jag med största sannolikhet återkomma... Det hjälpte med att sätta encoding i web.config. Det här löste mitt problem:å ä ö i sessions variabler
Men om variabeln innehåller specialtecken som å ä ö så hämtas inte detta till min sya sessions variabel med.
Exempel: om jag på asp sidan har en sessions variabel NAME = "Jönsson", så blir denna "Jnsson" i min sessions variabel på aspx sidan.
Vad gör jag för fel?
Undrar
/LenaSv: å ä ö i sessions variabler
därför dessa onstiga tecken. Du kan ändra encodingen i ex web.config om du vill.
Flera har hat liknande frågor, har även gett svar där, sök så hittar du mer info, så slipper jag upprepa allt igen ok? Om du ändå inte får fixat ditt problem så är det bara at ropa :)
Mvh Johan NSv: å ä ö i sessions variabler
Sv: å ä ö i sessions variabler
Sv: å ä ö i sessions variabler
Tack för hjälpen!
/LenaSv: å ä ö i sessions variabler
<configuration>
<system.web>
<globalization
requestEncoding="iso-8859-1"
responseEncoding="iso-8859-1"/>
</system.web>
</configuration>