Hej! En ganska intressant ståndpunkt men jag tror att jag kan hjälpa dig lite. Grejen är den att om MS gav dig allt så skulle ju inga kunna konkurrera på control marknaden. och vem säger att MS saker alltid är bäst? min erfarenhet är att de ibland to m. är långt ifrån Bäst. Det finns många Gratis treeview kontroller m.m. Man kan väl använda Internet Explorer Webcontrols, där finns ju en del godbitar. Testade själv treeviewn och den fungerar hyfsat om man inte laddar in mer än ett par hundra noder... Hej igen och tack för värdefulla synpunkter! Hej Johan,Begränsningar med ASP.NET
Jag jobbar med konvertering av gamla VB-applkationer till .NET och har kollat både på web- och windows-utveckling i VB.NET. Båda verkar verkar enkla och bra men föredrar nog web-utveckling i ASP.NET pga enklare hantering (installation t.ex) hos användarna.
Då är det trist att det är svårare att göra bra användar-gränssnitt i ASP.NET. Kontrollerna till webforms är mycket primitivare än till windows-dito. Saknar t.ex treeview, listview, masked edit-box, rich textbox, graf, menyer, toolbars, datetimepicker, splitter mm mm.
Hur skall man se på det? Köpa extra kontroller för dyra pengar? Utveckla såna själv?Vänta till nya versioner av Visual Studio? Acceptera att webben är begränsad och försöka vänja användarna vid mindre lyx i framtiden?
Göran Sv: Begränsningar med ASP.NET
>Hur skall man se på det? Köpa extra kontroller för dyra pengar?
Hur mycket kostar kontrollen? Hur lång tid tar det att lära sig implemetera den och dessutom implementera den i t ex Intranätet kontra Tid och Kostnad för att utveckla en själv?
>Vänta till nya versioner av Visual Studio?
Vänta om du har tid, annars se ovan. Små kontroller i gratisformatet finns dock i allmähet möjlighet till att hämta även om en ny full version inte dykt upp. Du kunde t ex hämta ODBC-kotroller innan version 1.1 var släppt.
>Acceptera att webben är begränsad och försöka vänja användarna vid mindre lyx i framtiden?
Mindre lyx i jämförelse med vad?? Om du jämför med en lokalt installerad applikation så visst men om du jämför med tidigare versioner och programmering mot webb så har du fel.
Slutresultatet kanske inte märks mot användarna men det gör det i utvecklingstid och kostnad. Webben har alltid varit underordnad lokala applikationer, det ligger i dess natur och i det sätt den är uppbyggd.
Det intressanta i ditt resonemang är att de kontroller du säger att du saknar är egentligen små program som användaren måste installera lokalt på sin dator för att kunna köra dem i sin webbläsare. Jämför t ex med Flash.
Hoppas det klarnade lite.
//Mikael.NET
FöreläsareSv: Begränsningar med ASP.NET
Sedan har MS släppt kontroller för just treeview etc under MSDN.
//Johan NSv: Begränsningar med ASP.NET
http://www.dnzone.com/showDetail.asp?TypeId=2&NewsId=111&LinkFile=page1.htmSv: Begränsningar med ASP.NET
När man som jag är enda utvecklaren i en organisation är ett forum som detta ovärderligt. Jag betraktar er som kollegor som man vänder sig till för att få hjälp när man själv går bet. Tiden räcker tyvärr dåligt för eget forskningsarbete.
Tycker det börjar klarna nu. I mitt fall bör nog applikationerna ha dubbla gränssnitt. Dels ett Winform-baserat för den flitiga användaren som ofta gör avancerade uppdateringar och behöver smidig och snabb funktionalitet och överblick. Och dels ett Webform-baserat för den mer sporadiska användaren som kanske "bara" fyller i formulär, läser tabeller och liknande. Båda bygger givetvis på samma "mellan-vara".
Hälsningar GöranSv: Begränsningar med ASP.NET
Ang winform och webforms. Eftersom kontrollen richtextbox saknas i webform, är det
möjligt att skapa en winform lägga den på webhotellet och ha en aspx sida och
köra <object></object> eller nåt liknadne för att kunna använda sig av sin winform?
Hälsningar
MarcusCSv: Begränsningar med ASP.NET
Jag tror faktiskt inte att det är Microsofts avsikt att vara bäst med de kontroller etc som kommer med, utan svarare så att de måste lämna ett basutbud med grundfunktionalitet så man kan börja utveckla "out of the box" och inte behöva investera i 3e parts komponenter direkt (i de flesta fall iaf).
//Andreas